Samadhi cz.IV

Samadhi w Dżnana-Yoga

Dżnana-Yoga Samadhi jest dwojakiego rodzaju: Savikalpa
i Nirvikalpa.

Savikalpa Samadhi jest również dwojakiego rodzaju: Drishyanuvid (związany
z obiektem) i Shabdanuvid (związany z dźwiękiem).

Medytuj nad świadomością jako Świadek zmian umysłu, takich jak pragnienia itd.,
które można uważać za obiekty postrzegalne. Jest to wewnętrzne Antar-Drishayanuvid
Savikalpa Samadhi.

Jeśli jog podczas medytacji rzeczywiście czuje: Jestem Asanga (niezwiązany)
Satchitananda, Samoświetlny, Adwaita Swarupa
– jest to Antah-Shabdanuvid
Savikalpa Samadhi
.

Stały stan umysłu podobny do nieruchomego płomienia światła w bezwietrznym
miejscu, gdy jog staje się obojętny zarówno na obiekty jak i na dźwięki, na skutek
całkowitego zanurzenia się w Rzeczywistości swej własnej Jaźni – Brahmana, nazywa
się Antar-Nirvikalpa Samadhi.

Jesli jog uprawia medytację w Sercu (wewnątrz) i postrzega Sat Vastu Brahmana, tylko
w zewnętrznych obiektach oddzielając nazwy i kształty, nazywa się to Bahir-Drishyanuvid
Savikalpa Samadhi
. Ta stała kontemplacja, będąc nieograniczonym Satchitananda
Vastu, które jest zawsze jednorodne z Brahmanem, jest pośrednim rodzajem Samadhi czyli Bahir-Shabdanuvid
Samadhi
.

Jog, poprzez uprawianie i doznawanie powyższych dwóch rodzajów Samadhi, dzięki
realizacji szczęśliwości, osiąga zrównoważony stan umysłu podobny do oceanu bez
fal. Stan ten jest trzecim rodzajem Samadhi czyli Bahir-Nirvikalpa Samadhi.

Jog powinien cały swój czas pozostawać w którymś z tych sześciu rodzajów
Samadhi. Dzięki temu zanika utożsamianie się z ciałem, urzeczywistnia się Wyższa
Jaźń, umysł – gdziekolwiek jest i na jakikolwiek obiekt jest skierowany – zawsze
pogrążony jest w Samadhi.

Jeśli jog łączy się z głosem Jestem Brahman – Aham Brahma Asi – to osiąga Shabdanuvid.
Jeśli nie łączy się z dźwiękiem Aham Brahma Asi, to jest to Shabdananuvid.


W Nirvikalpa Samadhi umysł ustala się w stanie Advitya Brahman bez Triputi
czyli idei: Poznający-Poznanie-Poznawane i pozostaje bez przedmiotu (obiektu) i podmiotu.
Savikalpa Samadhi jest Sadhana czyli środkiem do celu, którym jest Nirvikalpa Samadhi
czyli Owoc Yogi.

W Savikalpa Samadhi istnieje wrażenie dwoistości, ponieważ występuje
wyraźne rozróżnianie podmiotu i przedmiotu, jednak ta dwoistość pomaga tylko poznać
Advitiya Brahma. Podobne jest to do percepcji przedmiotu ziemskiego, który zawierać
może, co prawda, konkretne wrażenie ziemskie np. dzbana. Tak samo istnieje w Savikalpa
Samadhi wrażenie Jedynego Bez Wtórego – Brahmana, nawet wtedy, gdy pojawia się pozór
dwoistości.

Nirvikalpa Samadhi jest dwojakiego rodzaju: Advaita Bhavanarupa Samadhi
będąca Vrttisahita (gdyż Brahmakara Vrtti jest tu obecne) oraz Advaita
Avastharupa Samadhi
, która jest Vrttirahita (gdyż znika tu Brahmakara Vrtti).

Advaita-Bhavanarupa Samadhi jest Sadhana.
Advaita-Avastharupa Samadhi jest Owocem Yogi.

W Vichara Sagar jog znajduje różnicę między dwoma rodzajami
kontemplacji: w kontemplacji z rozpoznaniem podmiotu i przedmiotu istnieje
postrzeganie dwoistości; w kontemplacji bez rozpoznawania podmiotu i przedmiotu
nie ma świadomej percepcji Triputi. Podobnie jak w stanie głębokiej drzemki, w
kontemplacji z rozpoznaniem nie zmienia się zasadnicza funkcja mentalna, chociaż obiekt
jest rozpoznawany; w kontemplacji bez rozpoznawania nie istnieje nawet spostrzeganie tej
dwoistości. Tak więc, w głębokiej drzemce nie przejawia się funkcja wewnętrznego
organu. W kontemplacji bez rozpoznawania istnieje tylko chęć postrzegania, natomiast
organ wewnętrzny i jego funkcje modyfikują się w postać Brahmana. Modyfikacja ta jest
pochodną praktyki, która wie o świadomej różnorodności kontemplacji; dlatego też
uważana jest za jeden z ośmiu rodzajów-środków, których Owocem jest kontemplacja bez
rozpoznawania podmiotu i przedmiotu.


Kontemplacja bez rozpoznawania jest dwojakiego rodzaju:

1. jednolite – nie-dwoiste spostrzeżenie umysłowe
2. nie-dwoista – jednolita forma spoczywania w Brahmanie.


ad 1. Gdy w kontemplacji bez rozpoznawania powstaje jednolita nie-dwoistość
wewnętrznego narządu, który przybrał postać Brahmana, nazywa się to formą
jednolitej umysłowej percepcji medytacji bez rozpoznawania. Potrzebna jest w tym
przypadku usilna praktyka, aby przerwać również funkcjonalną modyfikację Brahmana.

ad 2. Jeśli rozpoznawanie zupełnie ustaje, powstaje jednolity stan medytacji bez
rozpoznawania. Następnie, tak jak woda tryskająca na rozpalone czerwone żelazo jest
wchłaniana w substancję metalu, tak dzięki długotrwałej i stałej praktyce jednolitej
medytacji bez rozpoznawania, wszelkie działanie zanurza się w niezwykle manifestującym
się Brahmanie. To pozostawanie w nie-dwoistej formie Brahmana medytacji bez rozpoznawania
jest Owocem Yogi. Pierwszy rodzaj medytacji, czyli z rozpoznawaniem, jest tylko Sadhana
czyli środkiem do osiągnięcia celu.

Różnica pomiędzy jednolitym nie-dwoistym stanem a głęboką drzemką polega na tym,
że w głębokiej drzemce funkcje umysłowe zanurzają się w niewiedzy, natomiast w
medytacji bez rozpoznawania funkcje umysłowe pogrążają się w niezwykle doświadczanym
Brahmanie. Zanika tu wszelka dwoistość. Nie ma podmiotu ani przedmiotu. Nie istnieje ani
Sakar, ani Nirakar. Nie ma medytacji, ani Samadhi, ani Dwaita, ani Adwaita. Nie ma
medytującego, ani medytowanego, ani dnia, ani nocy.

Jog ogarnięty w najwyższej Nirvikalpa Samadhi nie widzi, nie słyszy, nie wącha i
nie czuje. Nie ma świadomości ciała. Istnieje tylko Jaźń. Jest to Wzniosłe Doznanie.
Stan Dżiwa przeminął, małe ja rozpłynęło się, różnicujący i dzielący
umysł zaniknął. Nie ma poczucia czasu ani przestrzeni. Istnieje tylko Wieczność.

Śpiewajcie OM.
OM jest waszym rzeczywistym istnieniem.
OM jest Atmą.
OM to Sat-Czit-Ananda Absolutu.
OM jest Ciszą.
OM jest Centrum.
OM jest Schronieniem.
OM jest Sercem – Hridaya.
Uprawiajcie Japa z OM. Śpiewajcie OM. Żyjcie w OM.

Żyjcie w Prawdzie. Odczuwajcie jej obecność wszędzie – w kwiatach, w drzewach, w
kamieniach i ciałach, w ptakach i psach, w Słońcu i Gwiazdach. Wejdźcie w Ciszę.
Radujcie się w Atmanie. Cieszcie się w Świetle, w Prawdzie Wiedzy i Szczęścia. U
podstaw umysłu jest ocean Anandy i Wiedzy. Skieruj umysł z powrotem ku jego ¬ródłu –
Yoni. Adhisthan – tak trzymaj!

Pamiętaj o OM.
Pamiętaj SOHAM * OM SHIVOHAM * AHAM BRAHMA ASMI ANALHAG.

Prawda jest jedna. Te Mantry przypomną Wam waszą tożsamość z Najwyższą Duszą.
To Mahavakya – Wielkie Senstencje z Upaniszad.

Cisza to Atma.

Atma jest Maha Mouna – Wielką Ciszą. AVAM ATMA SANTAH – TA ATMA JEST CISZĄ.
Atma jest Ośrodkiem. Nie zapominajcie o tym Ośrodku, jakiekolwiek byłoby Wasze
powołanie i okoliczności. Nie ma miejsca dla rozpaczy! Sprostajcie i bądźcie czynni,
Przyjaciele. Nawet najnędzniejszy osiągnie Wyzwolenie.



 foto Grażyna Sosenko

WIEDZ, O SYNU KUNTI, IŻ NIGDY NIE ZGINIE TEN, KTÓRY MNIE MIŁUJE.

Pozostan w Centrum i czerp Pokój i Siłę. Dąż i zdobywaj.

Jog musi stale przestrzegać Wiedzy Atmy, tak samo, jak przelewa się oliwa z jednego
naczynia do drugiego. Musi posiadać Brahmakara Vrtti Sthiti czyli Ustalić się
w Centrum
.

Gdy jog rozmyśla o Atmie, a myśli o obiektach się uciszają, wtedy Brahmakara Vrtti
podnosi się, powstaje z Sattvic Antahkarana – Czystego Umysłu.

Gdy jog doświadcza równego stanu, w którym napływa Idea Brahmy, wtedy osiąga Sahaja
Nishta
czyli Stan Naturalny. To jest Swadżatiya Vrtti Pravaha – Potok
Myśli w Samej Jaźni
.

Praktyka, po trochu, ale z należytą starannością jest niezbędnym wymogiem.
Praktykę Dżnana Yoga można uprawiać w każdym czasie. Jog, jeśli ma czas wolny, może
wycofać się do swojego siedliska dla głębokiej medytacji. Ale dla Dżnana Yoga nie
jest potrzebna żadna specjalna Asana ani miejsce. Utrzymuj Brahmakara Vrtti – Poczucie
Idei Wieczności
podczas spaceru, rozmowy, jedzenia itd.

Widząc przedmioty – obiekty przenikajcie poza nazwę i formę, które się zmieniają.

Widząc przedmioty, zaprzeczajcie ich nazwom i nie przywiązujcie się do form, które
się zmieniają. Z biegiem czasu iluzoryczne formy i nazwy znikną. Wejdziecie w Bhava
Samadhi
albo Samyak Dżnana lub Bahir Nirvikalpa.

Niech Świętość, Chwała, Splendor, Honor, Pokój i Moc towarzyszą ci na wieki.
Jesteś Duszą, jesteś Prawdą. Jesteś Atmą. Jesteś Brahmanem. Jesteś w istocie
Bytem-Wiedzą-Szczęśliwością absolutną, gdy usuniesz Upadhis – ograniczające
dodatki, a mianowicie umysł, indriyas i pranę, ciało i ciała przyczynowe.

Tat Twam Asi – mój drogi przyjacielu.

                                           
Sześć
rodzajów Dżnana-Yoga

Antar
Drishyanuvid Savikalpa


                    Antah
Sabdanuvid Savikalpa


                    Antar
Nirvikalpa


                    Bahya
Drishyanuvid Savikalpa


                    Bahya
Sabdanuvid


                    Bahya
Nirvikalpa

oto sześć rodzajów Samadhi.

Przedmioty widzialne i vrittis gniewu, pożądania itd. są manifestacjami Brahmana.
Brahman jest milczącym świadkiem wszystkiego co widzialne, jak również milczącym
świadkiem vritti i ukrywa się we vritti. Brahma widzialny jest jak nić w
girlandzie kwiatów – Sakshi czyli Świadek, Ten, który zna wszystko.

Brahman czyli milczący Świadek widzi i zna wszystkie vrittis, czyli mentalne
przemiany
. Rzeczy widzialne nie są wyodrębnione od Sakshi – widzącego Świadka.
Wszystko jest manifestacją czyli wcieleniem Świadka – patrzącego. Przedmioty widzialne
nie są niczym innym, jak Świadkiem czyli widzącym. Badanie lub poszukiwanie takie jak
to właśnie – Swarupa Anusandhana – jest Antaridrishya Nuvid Savikalpa Samadhi.

Samadhi połączone z umysłowym powtarzaniem, refleksją, Bhava i uczuciem oraz
utożasamianiem Jestem Asanga Brahman, Jestem Sat-Czit-Ananda jest Antah
Sabdanuvid Savikalpa Samdahi
. Przedmioty widzialne rozpływają się lub mieszczą w
Brahmanie przez proces Layachintan.


Layachintan to refleksja w rodzaju: Ziemia otoczona jest swą przyczyną wodą,
woda swą przyczyna ogniem, ogień powietrzem, powietrze eterem, eter Tamasem, Tamas
Avyaktam czyli Mula Prakriti, a Avyaktam Brahmanem.
Jest to nowy rodzaj wizji lub Dristhi
stworzone przez Vedantic Yukti.

Jeśli zaniechacie powyższych dwóch rodzajów Samadhi ze wszystkimi sposobami
umysłowych działan ; jeśli pozostaniecie w stanie bez-myśli – Nischinta
– jako wcielenie Suddha Chinmatra Rupa Brahman, nazywa się to wtedy Antara
Nirvikalpa Samadhi
. Tak jak praktykujecie 3 rodzaje wewnętrznego Samadhi, tak
również musicie uprawiać 3 rodzaje zewnętrznego Samadhi, aby zniweczyć wszystkie
dwoistości.

Świat nazw i form ciąży na Brahmanie, tak jak powróz obciąża węża. Jak woda
zmieszana z pianą nazywa się falą oceanu, tak również Swarupa, składająca
się z 5 razem istniejących elementów, mianowicie Sat-Czit-Ananda Nama Rupa nazywa
się Prapancha. Waszym zadaniem jest usunąć obciążające formy i ujrzeć świat
jako samego Sat-Chit-Ananda Brahmana. Jest to Bahya Drishyanuvid Savikalpa
Samadhi
. Nazwy i formy musza się rozpłynąć w Brahmanie z mocnym zdecydowaniem, że
w istocie istnieje tylko Brahman, a nic nie istnieje oprócz Brahmana
Sat-Czit-Ananda
.

Adwaita – błogosławien stwo pełnego usuwania czyli zaprzeczanie obciążającym
nazwom i formom stanowi Bahya Sabdanuvid Savikalpa Samadhi. Zrównoważony,
pozbawiony myśli stan, podobny do spokojnego oceanu, w którym mędrzec stał się
jednością z Brahmanem, bez jakiejkolwiek umysłowej lub fizycznej aktywności, jak
grudka soli rozpuszczona w wodzie staje się jednym z wodą zwany jest Bahya Nirvikalpa
Samadhi
.

Umysł mędrca, który uprawiał tych sześć rodzajów Samadhi, wchodzi w ten stan
wszędzie, gdziekolwiek się skieruje. Mędrzec, który ugruntował się w tej Nirvikalpa
Samadhi
zwany jest Bhagavad Bhakta.

 

cdn

www.logonia.org