Jogasutry Patanjali – Księga pierwsza

Przekład Leon Cyboran         Śpiewa Pandit Sri S.T. Nagaradż z uczniami         Czyta Leon Zawadzki

  

                                

 Inwokacja

Sutra Pierwsza

         atha yoganusasanam

I.1.     I NAUCZANIE JOGI

[F.r.]   Oto teraz inicjuje się (i, atha) nauczanie jogi.

Sutra Druga

         yogaś cittavrtiinirodhah

I.2. JOGA – POWŚCIĄGNIĘCIEM ZJAWISK ŚWIADOMOŚCI

[F.r.]   Joga (ujarzmienie) jest to powściągnięcie (nirodha) zjawisk (vrtti) świadomości (citta)

Sutra Trzecia

tada drastuh svarupe ‘vasthanam

I.3.     WTEDY – STAN WIDZA W SWOJEJ NATURZE

[F.r.]   Wtedy widz (drastr, podmiot bezpośrednio, intuicyjnie wszechpoznający)   utrzymuje  się  w  swojej  właściwej naturze (svarupa) [a to przy powściągnięciu wszystkich zjawisk świadomościowych].

Sutra Czwarta

         vrttisarupyam itarata

I.4.     LUB MA NATURĘ WSPÓLNĄ ZE ZJAWISKIEM

[F.r.]   Lub (w drugim wypadku, itaratra) [zaliczanym jeszcze do jogi] widz (drastr) ma naturę wspólną ze zjawiskiem świadomościowym.

Sutra Piąta

         vrttayah pancatayyah klistaklistah

I.5.     ZJAWISKA – PIĘCIORAKIE; UCIĄŻLIWE I NIEUCIĄŻLIWE

[F.r.]   Zjawiska, których jest pięć rodzajów, są uciążliwe (klista) lub nieuciążliwe (aklista).

Sutra Szósta

I.6.      MIARY POZNAWCZE, WYPACZENIE, FANTAZJOWANIE, SEN, PRZYPOMNIENIE

[F.r.]    Poznanie prawdziwe (pramana, normy poznawcze, źródła poznania), błąd poznawczy (viparyaya, wypaczenie),fantazjowanie (vikalpa), sen głęboki (nidra) i przypomnienie (smrti).

Sutra Siódma

          pratyaksanumanagamah

I.7.      NAOCZNOŚĆ, POZNANIE ROZUMOWE, PRZEJĘCIE POZNANIA – MIARAMI POZNAWCZYMI

[F.r.]    Są trzy rodzaje [i zarazem trzy stopnie] poznania prawdziwego   (pramana,   norm   poznawczych,   źródeł poznania)   [-   w   kolejności   od   najwyższego  do najniższego są to]: poznanie bezpośrednie (naoczność, pratyaksa), ‘poznanie pośrednie (poznanie rozumowe, anumana) i ‘przejęcie poznania [prawdziwego od innej osoby] (agama).

Sutra Ósma

viparyayo mithyajnanam atadrupapratistham

I.8.      WYPACZENIEM – BŁĘDNE POZNANIE NIE OPARTE NA NATURZE RZECZYWISTOŚCI

[F.r.]    Błąd poznawczy (wypaczenie, viparyaya) jest to poznawanie w sposób błędny nie oparte na naturze rzeczywistości (tadrupa).

Sutra Dziewiąta

sabdajnananupati vastusunyo vikalpah

I.9.      FANTAZJOWANIE – POZBAWIONE RZECZYWISTOŚCI, BĘDĄCE NASTĘPSTWEM POZNANIA SŁÓW

[F.r.]    Fantazjowanie (rojenie, myślenie czysto abstrakcyjne, vikalpa) jest pozbawione (puste, sunya) rzeczywistości (obiektywnej rzeczy, vastu) [i] powstaje [tylko] w wyniku [kombinacji] pojęć ogólnych (poznania, jnana) [związanych ze [słowami] (sabda).

Sutra Dziesiąta

abhavapratyayalambana vrttir nidra

I.10.     SEN – ZJAWISKIEM Z PODPORĄ PRATJAJI PUSTKI

[F.r.]    Sen głęboki (stan snu bez marzeń sennych, nidra) jest to zjawisko świadomościowe, w którym podporę uświadomienia (alambana) stanowi pratjaja pustki (abhava).

Sutra Jedenasta

anubhutavisayasampramosah

I.11.     PRZYPOMNIENIE NIE DOPUSZCZA DO ZANIKANIA PRZEŻYTEGO PRZEDMIOTU

[F.r.]    Przypomnienie (smrti) “narzuca” (nie dopuszcza do zanikania, asampramosa) przeżyty (doświadczony uprzednio) przedmiot świadomościowy (visaya).

Sutra Dwunasta

abhyasavairagyabhyam tannirodhah

I.12.     POWŚCIĄGNIĘCIE ICH ĆWICZENIEM I BEZPRAGNIENIOWOŚCIĄ

[F.r.]    Zjawiska świadomościowe (vrtti) powściąga się za pomocą ćwiczenia jogicznego (abhyasa) i bezpragnieniowości (vairagya).

Sutra Trzynasta

tatra sthitau yatno ‘bhyasah

I.13.     ĆWICZENIE – DĄŻENIE DO STAŁOŚCI W NIM

[F.r.]    Cwiczenie jogiczne jest to wysiłek dla (dążenie do, usiłowanie, yatna) [osiągnięcia] stałego stanu (stałości w, sthiti) tego [powściągnięcia].

Sutra Czternasta

sa tu] dirghakalanairantaryasasatkarasevito  drdhabhumih

I.14.     [ALE ONO] UPRAWIANE DŁUGI CZAS, NIEPRZERWANIE, ZE SKUPIONĄ UWAGĄ – TRWAŁYM STOPNIEM

[F.r.]    Ale ono (ćwiczenie jogiczne) [dopiero wtedy przechodzi w] trwały ‘stopień jogi (bhumi), [gdy się je] uprawia   przez długi czas, bez przerw i ze ‘skupioną uwagą (satkara).

Sutra Piętnasta

drstanuśravikavisayavitrsnasaya vaśikarasamjna vairagyam

I.15.     UŚWIADAMIANIE PANOWANIA WOLNEJ OD PRAGNIENIA PRZEDMIOTU WIDZIALNEGO I OBJAWIONEGO  – BEZPRAGNIENIOWOŚCIĄ

[F.r.]    Bezpragnieniowość (vairagya) jest to uświadamianie (samjna) panowania (vaśikara) [ze strony świadomości] ‘wolnej od pragnienia (vitrsna) przedmiotu (visaya) ‘świata widzialnego (drsta) i ‘świata objawionego (świata bogów, anuśravika).

Sutra Szesnasta

          tatparam purusakhyater gunavaitrsnyam

I.16.     WYŻSZE OD NIEJ – NIEPRAGNIENIE GUN MAJĄCEJ ROZPOZNANIE PURUSZY

[F.r.]    Wyższą formą bezpragnieniowości jest niepragnienie (nielgnięcie do,vaitrsnya) gun [ze strony świadomości] mającej [intuicyjne] rozpoznanie (khyati) puruszy [jako wolnego od gun].

Sutra Siedemnasta

vitarkavicaranandasmitarupanugamat samprajnatah

I.17.     W NASTĘPSTWIE POSTACI MYŚLENIA, PRZENIKANIA, BŁOGOŚCI, STANU “JESTEM” – Z UŚWIADOMIENIEM

[F.r.]    W następstwie [ćwiczenia jogicznego w] postaci myślenia (vitarka), [potem] przenikania (vicara) [subtelnej rzeczywistości], [później] błogości (szczęśliwości, ananda), [wreszcie] (stanu “jestem”, asmita) [nastaje joga, lub skupienie] z uświadomieniem (z świadomością, samprajnata).

Sutra Osiemnasta

          viramapratyayabhyasapurvah samskaraśeso ‘nyah

I.18.     PO ĆWICZENIU Z PRATJAJĄ USTANIA, Z RESZTKĄ SANSKAR – INNA

[F.r.]    W następstwie ‘ćwiczenia jogicznego (abhyasa) z pratjają [sfery] ustania (zaniku, virama) [zjawisk świadomościowych], gdy pozostaną same tylko sanskary, nastaje drugi (inny, anya) [rodzaj jogi, lub skupienia, tzw. bez uświadomienia (bez świadomości).

Sutra Dziewiętnasta

          bhavapratyayo videhaprakrtilayanam

I.19.     PRATJAJA NATURALNA – U BEZCIELESNYCH I ROZPUSZCZONYCH W PRAKRITI

[F.r.]    U bezcielesnych (videha) i ‘rozpuszczonych w prakrti (roztworzonych w pierwiastkach twórczych,prakrtilaya) [skupienie bez uświadomienia powstało dzięki] pratjaji naturalnej (wrodzonej, bhava).

Sutra Dwudziesta

śraddhaviryasmrtisamadhiprajnapurvaka itaresam

I.20.     U INNYCH W NASTĘPSTWIE WIARY, ENERGII, PAMIĘTLIWOŚCI, SKUPIENIA I POZNANIA PRAWDY

[F.r.]    U innych [niż ci wymienieni w poprzedniej sutrze] powstaje [skupienie bez uświadomienia] w następstwie wiary   (śraddha),   energii   (virya),  pamiętliwości (smrti),   skupienia   (samadhi)   i  poznania  prawdy                  (prajna)

Sutra Dwudziesta Pierwsza

          tivrasamveganam asannah

I.21.     U OSTRO-POTĘŻNYCH – BLISKIE

[F.r.]    U ostro [ćwiczących] i potężnych [ w bezpragnieniowości skupienie] jest bliskie.

Sutra Dwudziesta Druga

          mrdumadhhyadhimatratvat tato ‘pi viśesah

I.22.     Z POWODU SŁABOŚCI, ŚREDNIOŚCI I NADMIERNOŚCI  – WYŻSZY NAWET OD NICH

[F.r.]    Ponieważ może być stopień słaby, średni i wysoki, [przeto] nawet od tych [ostro ćwiczących i potężnych w bezpragnieniowości] może być jeszcze silniejszy (wyższy, viśesa) [dążący do skupienia].

Sutra Dwudziesta Trzecia

          iśvarapranidhanad va

I.23.     LUB PRZEZ SKUPIANIE SIĘ NA IŚWARZE

[F.r.]    [Skupienie, czyli samadhi, można również osiągnąć (lub)] przez ‘skupianie się (pranidhana) na Iśwarze.

Sutra Dwudziesta Czwarta

          kleśakarmavipakaśayair     aparamrstah    purusaviśesa           iśvarah

I.24.     IŚWARA – SZCZEGÓLNOŚCIĄ PURUSZY, NIETKNIĘTY UCIĄŻLIWOŚCIAMI, KARMANEM, OWOCOWANIEM, ZŁOŻEM

[F.r]     Iśwara jest zróżnicowaniem (szczególnością, viśesa) puruszy, jest nieskalany (nietknięty, aparamrsta) uciążliwościami (kleśa), karmanem, skutkiem  karmicznym (owocowaniem, vipaka) i ‘złożem  karmicznym (asaya).

Sutra Dwudziesta Piąta

          tatra niratiśayam sarvajnabijam

I.25.     W NIM NIEPRZEWYŻSZALNY ZALĄŻEK WSZECHWIEDZĄCEGO

[F.r.]    W Iśwarze jest zalążek (bija) wszechwiedzącego (sarvajna) nieprzewyższalny [przez nikogo]. 

 

Sutra Dwudziesta Szósta

          purvesam api guruh kalenanavacchedat

I.26.     MISTRZEM NAWET PRADAWNYCH Z POWODU NIEOGRANICZENIA CZASEM

[F.r.]    [Iśwara] był mistrzem nawet [najbardziej] starożytnychmistrzów   (guru),   ponieważ   nie   jest   określony (ograniczony) czasem.

      

 Sutra Dwudziesta Siódma 

tasya vacakah pranavah

I.27.     JEGO NAZWĄ – PRANAWA

[F.r.]    Iśwarę oznacza (vacaka) mistyczna zgłoska OM (pranava).

  

Sutra Dwudziesta Ósma

tajjapas tadarthabhavanam

I.28.     POWTARZANIE JEJ I KONTEMPLOWANIE JEJ ZNACZENIA

[F.r.]    [Należy] tę [mistyczną zgłoskę OM] powtarzać (japa) i kontemplować (wytwarzać, wywoływać, bhavana) jej znaczenie (artha).

               “Przez kontemplację niech ćwiczy jogę  Przez jogę niech usiłuje kontemplować  Przez wypełnienie kontemplacji i jogi  Jaśnieje Najwyższy Duch”

        

Sutra Dwudziesta Dziewiąta

  tatah pratyakcetanadhigamo ‘pyantarayabhavaś ca

I.29.     PRZEZ TO – ZARÓWNO DOJŚCIE DO WEWNĘTRZNEGO “JA”, JAK I ZANIK PRZESZKÓD

[F.r.]    Dzięki kontemplowaniu Iśwary dochodzi się (cofa się świadomość wstecz) do wewnętrznego “ja” (cetana), a przy tym niweczy się przeszkody.

  

  Sutra Trzydziesta

   vyadhistyanasamśayapramadalasyaviratibhranti- darśanalabdhabhumikatvanavasthitatvani citta- viksepaste ‘ntarayah

I.30.     CHOROBA, OTĘPIENIE, NIEZDECYDOWANIE, NIESKUPIANIE SIĘ, BRAK ENERGII, NIEPOWŚCIĄGLIWOŚĆ, BŁĘDNE POZNAWANIE, NIEOSIĄGNIĘCIE STOPNIA, NIEUMOCNIENIE SIĘ – OTO PRZESZKODY ROZPRASZAJĄCE ŚWIADOMOŚĆ

[F.r.]    Choroba (vyadhi), otępienie (styana), niezdecydowanie (wahanie  się,  powątpiewanie, samśaya), nieskupianie się (lenistwo duchowe, pramada), brak energii (alasya), niepowściągliwość    (avirati),    błędne   poznawanie (bhrantidarśana), nieosiągnięcie stopnia skupienia i nieumocnienie się [w nim, gdy został osiągnięty,] są to przeszkody (antaraya), będące ‘czynnikami rozproszenia(viksepa) świadomości (citta).

 

 Sutra Trzydziesta Pierwsza

          duhkhadaurmanasyangamejayatvaśvasapraśvasa

          viksepasahabhuvahy

I.31      CIERPIENIE, ZŁE SAMOPOCZUCIE, DRŻENIE CIAŁA, WDECH I WYDECH – SYMPTOMAMI ROZPROSZENIA

[F.r.]    Cierpienie (ból, duhkha), ‘złe samopoczucie (daurmanasya), ‘drżenie ciała (angamejayatva), wdech (svasa) i wydech (praśvasa) ‘stanowią

symptomy (towarzyszą, -sahabhu) ‘czynników

          rozproszenia (viksepa) świadomości.

          

  Sutra Trzydziesta Druga

tatpratisedhartham ekatattvabhyasah

I.32.     DLA USUNIĘCIA ICH – ĆWICZENIE Z JEDNĄ TATTWĄ

[F.r.]    W celu usunięcia tych [przeszkód należy uprawiać] ćwiczenie jogiczne (abhyasa) z jednym pierwiastkiem rzeczywistości (tattva).

  

  Sutra Trzydziesta Trzecia

ksanam sukhaduhkhapunya-punyavisayanam bhavanataś cittaprasadanam

I.33.     PRZEZ PIELĘGNOWANIE ŻYCZLIWOŚCI, WSPÓŁCZUCIA, ZADOWOLENIA, TOLERANCJI DLA SZCZĘŚCIA, NIESZCZĘŚCIA, DOBRA I ZŁA – OCZYSZCZENIE ŚWIADOMOŚCI

[F.r.]    Przez pielęgnowanie [wytwarzanie, wywoływanie, kontemplowanie, bhavana) [uczucia] życzliwości (maitri) dla szczęścia (szcześliwych, sukha), współczucia (karuna) dla nieszczęścia (nieszczęśliwych, duhkha), zadowolenia (mudita) z dobra (punya) i tolerancji (upeksa) wobec zła (apunya) ucisza się (oczyszcza się, prasadana) świadomość (citta).

 

  Sutra Trzydziesta Czwarta

  pracchardanavidharanabhyam va pranasya

I.34.     LUB PRZEZ WYDYCHANIE, WSTRZYMYWANIE PRANY

[F.r.]    Również przez wydychanie (pracchardana) lub powściągnięcie (vidharana) prany (energii życiowej, prana) [oczyszcza się lub ucisza świadomość].

 

  Sutra Trzydziesta Piąta

          visayavati va pravrttir utpanna manasah sthitinibandhiini

I.35.     LUB PRZEZ POWSTAŁE PRZEŻYCIE Z PRZEDMIOTEM UNIERUCHAMIAJĄCYM UMYSŁ

[F.r.]    Także wywołanie przeżycia (pravrtti) z [subtelnym] ‘przedmiotem zmysłowym (wrażeniem) utrzymującego umysł (manas) w stałym (nieruchomym) stanie [ucisza (oczyszcza) świadomość].

 

  Sutra Trzydziesta Szósta

          visoka va jyotismati

I.36.     LUB BEZTROSKIE, JAŚNIEJĄCE

[F.r.]    Również [przeżycie] beztroski (beztroskie) lub świetlistości (świetliste, jaśniejące, czystego “jestem”) [ucisza (oczyszcza) świadomość].

         

  Sutra Trzydziesta Siódma

  vitaragavisayam va cittam

I.37.     LUB ŚWIADOMOŚĆ POZBAWIONA PRAGNIEŃ JAKO PRZEDMIOT

[F.r.]    Lub też świadomość mająca za przedmiot siebie samą w stanie wolnym od pragnień (osiąga samouciszenie).

 

  Sutra Trzydziesta Ósma

          svapnanidrajnanalambanam va

I.38.     LUB Z POZNANIEM MAJAKU, SNU JAKO PODPORĄ

[F.r.]    Również [się ucisza świadomość] przez odtwarzanie (poznanie, jnana) ‘stanu snu z marzeniami sennymi (svapna) lub ‘stanu głębokiego snu (nidra).

 

  Sutra Trzydziesta Dziewiąta

          yathabhimatadhyanad va

I.39.     LUB PRZEZ KONTEMPLACJĘ ZGODNIE Z UPODOBANIEM

[F.r.]    Lub przez kontemplację [czegokolwiek] ‘zgodnie z upodobaniem (co lubi, co kocha, yathabhimata) [osiąga uciszenie świadomości].

 

 

 Sutra Czterdziesta

    paramanuparamamahattvanto ‘sya vaśikarah

I.40.     OD NAJMNIEJSZEGO ATOMU DO NAJWIĘKSZEJ WIELKOŚCI JEJ PANOWANIE

[F.r.]    Panowanie jej (świadomości oczyszczonej) [rozciąga się] od ‘najmniejszego atomu (paramanu) aż do ‘największego ogromu (mahattva). ksinavrtter abhijatasyeva maner grahitrgrahanagrahyesu

 

  Sutra Czterdziesta Pierwsza

     tatsthatadanjanata samapattih

I.41.     Z OSŁABIONYMI ZJAWISKAMI JAK W KAMIENIU SZLACHETNYM UTKWIENIE W TYM, ZABARWIENIE SIĘ TYM, CZY TO BĘDZIE PODMIOT UJMOWANIA, INSTRUMENT UJMOWANIA, CZY PRZEDMIOT UJMOWANIA – POPADNIĘCIEM

[F.r.]    [W świadomości] ze zjawiskami ‘zredukowanymi do minimum (zanikłymi?, ksina) jak w kamieniu szlachetnym występuje ‘zabarwienie się tym (zjawienie się tego, tadanjanata), ‘na czym się [świadomość] zatrzyma (w czym utkwi, tatstha) – czy to będzie ‘podmiot ujmowania (grahitr),  ‘instrument ujmowania (grahana), czy też ‘przedmiot ujmowania (grahya) – [i nazywa się to] ‘popadnięciemw stan (samapatti) [czegoś].

 

  Sutra Czterdziesta Druga

  tatra sabdarthajnanavikalpaih samkirna savitarka samapattih

I.42.     SPOŚRÓD TYCH ZMIESZANE Z FANTAZJAMI SŁOWA, RZECZY I POJĘCIA – POPADNIĘCIEM Z MYŚLENIEM

[F.r.]    Spośród tych [popadnięć] – zmieszane z fantazją (vikalpa) słowa (sabda), z fantazją rzeczy (artha) i fantazją pojęcia (poznania, jnana) [nazywa się] popadnięciem w stan [czegoś] ‘z myśleniem (savitarka)

 

  Sutra Czterdziesta Trzecia

          smrtipariśiudhau svarupaśunyevarthamatranirbhasa nirvitarka

I.43.     PO OCZYSZCZENIU Z PRZYPOMNIEŃ JAK GDYBY POZBAWIONE SWOJEJ NATURY, UJAWNIAJĄCE SAMĄ TYLKO RZECZ – BEZ MYŚLENIA

[F.r.]    Po całkowitym oczyszczeniu z przypomnień [popadnięcie w stan z myśleniem] jak gdyby zostało ‘pozbawione swojej natury (svarupasunya); [to popadnięcie] ujawniające (-nirbhasa) ‘samą tylko rzecz (arthamatra)  jest to [tzw.popadnięcie w stan (samapatti)] bez myślenia (pozamyślowe, ponadmyślowe, nirvitarka).

 

  Sutra Czterdziesta Czwarta

  etayaiva savicara nirvicara ca suksmavisaya vyakhyata

I.44.     TYM SAMYM OBJAŚNIA SIĘ – Z PRZENIKANI I BEZ PRZENIKANIA MAJĄCE PRZEDMIOT SUBTELNY

[F.r.]    W podobny sposób jak wyżej objaśnia się [popadnięcie w stan (samapatti) tzw.] z przenikaniem (savicara) i ‘bez przenikania  (nirvicara) mające ‘przedmiot świadomościowy (visaya) subtelny (suksma).

 

  Sutra Czterdziesta Piąta

          suksmavisayatvam calingaparyavasanam

I.45.     A PRZEDMIOTOWOŚĆ SUBTELNA ROZCIĄGA SIĘ AŻ DO ALINGI

[F.r.]    A zakres przedmiotowości (visayatva) subtelnej rozciąga się aż do alingi (alinga). 

 

Sutra Czterdziesta Szósta

  ta eva sabijah samadhih

I.46.     TE SAME – SKUPIENIEM Z ZALĄŻKIEM

[F.r.]    Te [cztery popadnięcia w stan rzeczy] stanowią skupienie (samadhi) ‘z zalążkiem (sabija).

 

  Sutra Czterdziesta Siódma

      nirvicaravaiśaradye ‘dhyatmaprasadah

I.47.     PO UDOSKONALENIU BEZ PRZENIKANIA – CZYSTOŚĆ ATMANA

[F.r.]    Po udoskonaleniu [się?] (oczyszczeniu?, vaiśaradya) w (popadnięciu w stan) ‘bez przenikania (nirvicara) nastaje cisza [?] (czystość?, prasada) atmana (siebie samego).

 

 

Sutra Czterdziesta Ósma

     rtambhara tatra prajna

I.48.     W NIEJ – POZNANIE PEŁNE PRAWDY

[F.r.]    W tej [ciszy atmana] jest poznanie wypełnione prawdą (rtambhara prajna).      

 

  Sutra Czterdziesta Dziewiąta

  śrutanumanaprajnabhyam anyavisaya viśesarthatvat

I.49.     OD POZNANIA PRAWDY OBJAWIONEJ I ROZUMOWEJ MA ODMIENNY PRZEDMIOT Z POWODU SZCZEGÓLNOŚCI RZECZY

[F.r.]    [Poznanie prawdy w stanie skupienia] ma odmienny ‘przedmiot świadomościowy (visaya) od ‘poznania prawdy (prajna) zasłyszanego (przejętego z objawienia, śruta) i wyrozumowanego (anumana), ponieważ jego przedmiotem jest rzecz szczególna (viśesarthatva).

 

  Sutra Pięćdziesiąta

      tajjah samskaro ‘nyasamskarapratibandhi

I.50.     ZRODZONA Z NIEGO SANSKARA KRĘPUJE INNE SANSKARY

[F.r.]    Sanskara pochodząca z tego [poznania prawdy w stanie skupienia] krępuje inne sanskary.

 

  Sutra Pięćdziesiąta Pierwsza

        tasyapi nirodhe sarvanirodhan nirbijah samadhir iti

I.51.     PO POWŚIĄGNIĘCIU NAWET TEGO, DZIĘKI POWŚCIĄGNIĘCIU WSZYSTKIEGO – SKUPIENIE BEZ ZALĄŻKA

[F.r.]    Po powściągnięciu nawet i tego [skupienia], dzięki powściągnięciu    wszystkiego,    nastaje    skupienie           (samadhi) ‘bez zalążka (nirbija).

 

 

 

 KONIEC KSIĘGI PIERWSZEJ