HATHA YOGA – Matsyasana


warsztat prowadzi Maria Pieniążek

Istnieje pięć zasadniczych, podstawowych ścieżek
realizacji jogi. Odnoszą się one do najistotniejszych aspektów, poprzez które
człowiek ujawnia swoją wewnętrzną naturę.

1.Hatha Yoga

2.Raja Yoga

3.Karma Yoga

4.Jnana Yoga

5.Bhakti Yoga

 

Ha – Słońce, Tha
Księżyc, Hatha to zjednoczenie dwóch oddechów: słonecznego
i księżycowego oraz skierowanie ich energii do Siusumny (centralny kanał
w rdzeniu kręgosłupa przewodzący energię). Dzięki temu następuje neutralizacja
doznań czasoprzestrzennych i nie atakują pary przeciwieństw. Aby wejść w stan Samadhi
stosowane są w Hatha Yoga :

a. asany

b. pranayama

c. mudry

Najważniejsze w Hatha Yoga jest to, że punktem
wyjścia do skupienia jest tzw. ciało pokarmowe, czyli ciało fizyczne i
energetyczne, z którymi większość z nas się utożsamia. Ewolucja dąży do stworzenia
kanałów komunikacyjnych pomiędzy niższymi tzw. grubymi i wyższymi tzw.
subtelnymi, niewidzialnymi elementami: pierwiastkami rzeczywistości. Istnieje zatem
konieczność rozbudzenia i przywrócenia wrażliwości ciał grubszych na impulsy
płynące z ciał subtelniejszych, także przywrócenia pamięci naszej Istoty i
ustanowienia właściwej hierarchii. Dla nas oznacza to uwolnienie się od niewiedzy (avidya)
i obudzenie świadomości rozróżniającej: kim jesteśmy [podmiot], a czym nie jesteśmy
[przedmiot].

Przekazy dotyczące tzw. tattvicznej [ttatva
oznacza takość, owość, pierwiastek rzeczywistości] budowy Wszechświata
mówią o pięciu poziomach istnienia. Istnieje pięć rodzajów materii: 1.
najsubtelniejszy – duchowy, 2. psychiczny (tu zaczyna swoją pracę Maya mająca moc
ograniczania, przesłaniania i oddzielania [Purna = całość, Apurna = część], oraz
rzutowania (na zewnątrz); 3.mentalny; 4. fizjologiczny [życie, prana] 5.
materialny. Dla nas widoczny jest poziom materialny, a inne poziomy postrzegamy
poprzez efekty ich działań.

Pierwszy etap pracy nad komunikacją pomiędzy
pierwiastkami rzeczywistości to wysubtelnienie, uwrażliwienie odbiorników czyli
narządów zmysłów, przez oczyszczenie i uruchomienie kanałów energetycznych.

Drugi etap to pobudzenie i oczyszczenie ciała
mentalnego. Pobudzony czynnik mentalny tworzy widoczny pomost pomiędzy ciałem mentalnym
i fizjologicznym czyli pranicznym. Zaczynamy orientować się jak moc czynnika mentalnego
wpływa na ciało praniczne i fizyczne.

Następny poziom uwrażliwienia i odsłaniania to
odbudowa pomostu pomiędzy ciałem mentalnym (umysłem) a ciałem psychicznym (duszą).
Zaczynamy postrzegać impulsy od niej (duszy) płynące, budzi się ciekawość poznawcza,
badanie świata i procesów w nim zachodzących, oraz ciekawość filozoficzna. Pojawiają
się próby odbudowy z części – Całości..

Ponieważ najczęściej funkcjonujemy na poziomie
umysłu, to impulsy subtelniejsze (ze strony duszy) są zdominowane przez wpływy ze
strony prany, czyli przez postrzeganie zmysłowe. Reagowanie na impulsy, płynące
z postrzegania zmysłowego, sprawia, że stajemy się zależni od impulsów płynących z
zewnątrz..

Mocą percepcji psychicznej dusza wie
o istnieniu najwyższego elementu, pierwiastka duchowego, ale niewielu z nas ma
możliwość doświadczania żywej jego obecności w sobie.

Aby to stało się możliwe, niezbędna jest praca
nad pierwiastkiem osobowym: Ja – stan jestem (Ahamkara), który
powstaje w wyniku oddzielenia [od Ducha], czyli procesów powstawania duszy indywidualnej.
Reagujemy na impulsy silniejsze i słabsze pierwiastka duchowego. Ten silniejszy
strumieniem wrażeń, który jest bardziej stały niż inne wrażenia, odczytujemy
jako JA w odróżnieniu od nieco słabszego TY [lub JA i TO].
Kiedy uwolnimy się od tej osłony oddzielającej. stajemy się Jednym z Nim.

W każdym poszczególnym akcie stwórczym, czy to na
poziomie makro, czy też mikro-kosmosu, biorą udział wszystkie pierwiastki
rzeczywistości, oczywiście, w różnych proporcjach. W poszczególnym doświadczeniu
mamy więc dostęp do Całości. Na każdym poziomie istnienia mamy dostęp
do najsubtelniejszego duchowego pierwiastka, bez względu na to z którego miejsca startujemy.
Może to być całe Twoje życie, umieranie, gest, asana, jeden oddech, wrażenie
zmysłowe bądź pojedynczy akt uświadomienia.

 

ASANA

Matsyasana [Ryba]

Matsya znaczy ryba. Asana ta poświęcona
jest rybie, której postać przyjął Vishnu (najważniejszy, obok Śivy i Brahmy, bóg
panteonu indyjskiego). Vishnu utrzymuje i broni porządku i ładu Wszechświata, aby
ostrzec Manu (praojca ludzkości), przed potopem. Ryba-Vishnu wyjawiła kiedy potop ten
nastanie i zaleciła zbudowanie statku. Podczas potopu Manu wsiadł na statek i
przywiązał go liną do rogu ryby, która popłynęła wtedy ku Górze Północnej, gdzie
Manu oczekiwał na opadnięcie wód.

W moim doświadczeniu ta asana ma moc stwarzania
szerokiej przestrzeni wewnętrznej, jest asaną ofiarności, oddania a nade wszystko
absolutnej ufności.

W tej asanie (pełnej, nie uproszczonej wersji) nogi
są splecione (padmasana), ręce trzymają stopy. Takie związanie uniemożliwia
jakiekolwiek działanie w zewnętrznym świecie. Tułów wygięty jest w łuk. Taka
postawa odsłania całkowicie klatkę piersiową i brzuch. To co zwykle jest szczególnie
chronione: serce i miękki brzuch, tu wystawione jest na działanie Nieba.

W tej asanie potrzebne jest całkowite zaufanie, że
nikt z zewnątrz nie zaatakuje odsłoniętego i związanego ciała Matsyasana
otwiera przestrzeń wewnętrzną, ponieważ ćwiczący już się nie chroni, gotowy na
przyjęcie woli Najwyższego.

 


Opis ćwiczenia:

1. Usiądź w padmasanie, następnie
utrzymując splecione nogi połóż się na plecach.

2. Podczas wdechu podpierając się na łokciach,
unieś i wypchnij ku górze klatkę piersiową.

3. Głowę wciągnij pod siebie tak, aby oprzeć ją
na czubku głowy, oczy skierowane do tyłu.

4. Dłońmi chwyć za duże palce u stóp, aby
pogłębić wygięcie, po następnie rozluźnij całe ręce.

5. Pozostań w tej pozycji, spokojnie oddychając
przez ok. 5-7 oddechów. Podczas każdego wydechu uwalniaj od napięcia mięśnie nie
uczestniczące w utrzymaniu pozycji.

6. Uwolnij chwyt, opuść tułów, wyprostuj nogi
rozluźnij całe ciało i przez chwilę obserwuj efekty wywołane przez tę asanę.

 

Efekty Matsyasany:

Poziom fizyczny: Wzmacnia mięśnie grzbietu i
karku, rozluźnia brzuch i klatkę piersiową powiększając jej pojemność. Stymuluje
działanie tarczycy i nerek, umożliwia lepsze ukrwienie i dotlenienie mięśnia sercowego

Poziom psychiczny: Pozwala na budowanie zaufania
do świata, otwiera serce na nowe doświadczenia, uwalnia od lęku przed nieznanym.

Poziom duchowy: Otwiera przestrzeń wewnętrzną
na doświadczenia duchowe, buduje kontakt z nieustraszonością, budzi tęsknotę za
Jednością, tworzy zaufanie do Najwyższego i jego woli.

 

Zdjęcia: Grażyna Sosenko
www.logonia.org