Uczeń: „Czy mogę dojść do wiedzy o samym sobie? Mam na myśli, czy mogę przez bezpośrednie doświadczenie zrozumieć rzeczywistość mego Ja?”
M: Kto zadaje to pytanie? Kto nie posiada wiedzy o samym sobie? Każdy posiada bezpośrednie doświadczenie swojego Ja.
Uczeń: „Ale ja sam tego bezpośrednio nie przeżywam”.
M: Prawdą jest, że zawsze coś wiesz o swoim Ja. Jakże Ja nie mogłoby nic nie wiedzieć o Ja? Tylko że ty i twoje Ja przyzwyczailiście się do tego, aby wyobrażać sobie, że jesteście tym, czy owym, czy jeszcze czymś trzecim. To fałszywe mniemanie, wytwarza u ciebie czasowo „przewrotne wyobrażenie”. Dlatego mówisz, że nic nie wiesz o swoim Ja. Chodzi więc o to, byś się pozbył fałszywego mniemania o swoim Ja. A to ci wyjaśni twoja wiedza i twoje doświadczenie o rzeczywistości twego Ja.
Fragment książki Davida Godmana Be as you are – The teachings of Śri Ramana Maharishi
przekład: Leon Zawadzki
Foto: Śri Ramana & Ganapati Muni