Efekty działania przychodzą zgodnie z prawem Stwórcy. Czy karma jest najwyższym autorytetem? Jest to mechanizm.
*
Stwórca będąc wszechobecnym sprawia, że każdy gra swoją własną rolę
w życiu zgodnie ze swą karmą. To co nie jest przeznaczone, nie wydarzy się, pomimo wszelkich wysiłków. Co jest przeznaczone, musi się wydarzyć. Jest to pewne. Najlepiej więc pozostawać w ciszy.
*
Wszystkie działania przez jakie przechodzi ciało są zdeterminowane od momentu pierwszego zaistnienia ciała. Jest tak niezależnie od twojej akceptacji bądź jej braku. Jedyna wolność jaką posiadasz, to możliwość skierowania umysłu do wewnątrz i tamże zrezygnowanie z działania.
*
Dlaczego pojawia się ciało? Jest ono zaprojektowane do realizacji różnych zadań, które są zamierzone na dane życie. Co się tyczy wolności, to człowiek jest wolny w nie identyfikowaniu się z ciałem oraz nie przywiązywaniu się do przyjemności i cierpienia, pojawiających się w konsekwencji jego działań.
*
Ci, którzy wiedzą, czego będą doświadczać w tym życiu, a co zapisane jest w ich prarabdha karmie, nie będą czuli się zaniepokojeni o swoją przyszłość. Wiedza o tym nie uwalnia ich od tych doświadczeń, niezależnie od tego, czy tego chcą.
*
Tak długo, jak długo istnieje poczucie ja działam, będzie się doświadczać rezultatów swoich czynów, zarówno dobrych jak złych.
*
Wolna wola istnieje razem z indywidualnością. Tak długo, jak długo trwa indywidualność, będzie również istnieć wolna wola. Wszystkie święte księgi bazują na tym fakcie i doradzają właściwe jej ukierunkowanie.
*
Kontrowersje, czy przeznaczenie jest silniejsze od wolnej woli lub odwrotnie, istnieją tylko dla tych, którzy nie znają Źródła. Ci, którzy wiedzą, skąd wywodzi się ich indywidualność, pozostają nie dotknięci przez takie dywagacje.
*
Wolna wola i przeznaczenie są stałe. Przeznaczenie jest rezultatem przeszłych czynów i dotyczy ciała. Wolna wola i przeznaczenie trwają tak długo, jak długo istnieje ciało.
*
Użycie wolnej woli we właściwy sposób sugerowane jest w zaleceniach duchowych. Wskazują one, jak przekroczyć przeznaczenie. Może to być dokonane dzięki mądrości, którą nabiera się w kontakcie z mędrcem.
*
Odkryj z kim wiążą się przeznaczenie i wolna wola. Wtedy zostaną one przekroczone.
*
Istnieją tylko dwie drogi, na których można zwyciężyć przeznaczenie i stać się od niego niezależnym. Jedną jest badanie kto podlega przeznaczeniu, co prowadzi do odkrycia, że Jaźń nie jest przez nie ograniczona. Drugą drogą jest zupełne poddanie się Panu, wskutek uprzytomnienia sobie swojej bezradności.
*
Jeśli będziesz badał, kto jest sprawcą działania i wejdziesz do Serca, idea działającego zaniknie, potrójna karma zostanie zniszczona. Oto prawdziwe wyzwolenie.
*
Nie wierzysz w to, że zrealizowana osoba nie posiada karmy. Po co zajmujesz się kwestią wiedzącego (jnani)? Zatroszcz się lepiej o siebie. Prawdą jest, że jnani przekroczył wszystkie karmy łącznie z prarabdha karmą i nie jest ograniczony przez ciało i jego karmy.
*
Nawet odrobina prarabdhy nie istnieje dla tych, którzy doświadczają nieograniczonej przestrzeni Świadomości, zawsze świecącej jako Ja jestem. Takie też jest znaczenie starożytnego stwierdzenia Nie istnieje przeznaczenie dla tych, którzy doświadczają nieba.
*
Tylko w odpowiedzi na pytanie stawiane przez niewiedzącego można odpowiedzieć, że prarabdha pozostaje nawet u mędrca. Czy jest możliwe, aby po śmierci męża pozostała nie owdowiała żona? Kiedy odchodzi sprawca, zanika również potrójna karma.