Stopnie karmicznej intensywności

Szanowni Logonauci WAP, prosiliśmy usilnie, aby skupić się na astrologii zachodniej i nie blefować pojęciami astrologii Jyotish. Wywołało to na Forum polemikę, która skierowała nas do archiwum WAP, gdzie są nasze wykłady o pojęciach astrologii hinduskiej przydatnych w rozważaniach astrologa zachodniego. Podczas polemiki na Forum zachowaliśmy na ten temat milczenie, gdyż tonacja, którą chciano nam w tej polemice narzucić, była nie do przyjęcia. Z tego też powodu uznaliśmy za konieczną zmianę formuły Forum Logonii.
Publikowany poniżej wykład pozwala też uprzytomnić sobie różnice w podejściu do Przeznaczenia i losu u astrologa hinduskiego oraz zachodniego. Dotyczy to również interpretacji znaczenia oraz roli sygnifikatorów.
Rada programowa Logonii podjęła decyzję, że Forum będzie dostępne wyłącznie dla zalogowanych użytkowników warsztatów Logonii. Zmierzamy ku maksymalnej oszczędności energii, której chcemy użyć do celów twórczych.
Leon Zawadzki & Maria Pieniążek
02-03 grudnia 2005 Bielsko-Biała

STOPNIE KARMICZNEJ INTENSYWNOŚCI W HINDUSKIEJ ASTROLOGII JYOTISH
Stopniem pierwszym jest Dridha karma czyli karma niezmienna i stała, ponieważ daje niezmienne i stałe skutki. A dlaczego daje skutki niezmienne i stałe ? Ponieważ są one trudne do zmiany, nieomal niemożliwe. przykład: relacja dziecko – rodzic. To jest relacja, która biologicznie i kulturowo więc praktycznie jest niemożliwa do zmiany. Również to że rodzimy się jako istota ludzka – człowiek, jest to karma, która przynależy człowiekowi.
Ta karma może być przyjemna lub bolesna, ale jest przeznaczona do doświadczania, zaś pewne doświadczenia zdarzają się ludziom niezależnie od tego czy ich chcą, czy ich nie chcą. To jest TA karma – nic nie da się z tym zrobić, przyszło i jest. Mistrzowie astrologii hinduskiej twierdzą że Dridha karma jest odczytywana w horoskopie poprzez tzw. regułę zbieżności sygnifikacji. (Na razie sygnalizujemy tylko, że jest coś takiego).
   Na foto: spotkanie w Solapur Indie dn. 18 stycznia 2005 r. Mistrz astrologii Jyotish astrolog P.N.Pandit urodz. 15 października 1925 o godz. 23:30 w Poona Indie & LZ po omówieniu różnic pomiędzy astrologią hinduską a zachodnią. Nagranie magnetof. tego spotkania, jak również nagranie spotkania LZ z legendarnym astrologiem hinduskim Dr M. Katakkarem (urodz. 1924r.) w Poonie w dn. 20.01.2005 r. są opracowywane dla WAP naszej Pracowni. [Foto Maria Pieniążek]
I tu muszę ostrzec Szanownych Adeptów, powiedzieć to, co będzie trudne do przełknięcia: mianowicie, co robi astrolog europejski, gdy przychodzi do niego kwerend i mówi: – Proszę pana, jak tam się ma osoba XY do mojej szacownej osoby YZ?. Robimy horoskop porównawczy i stwierdzamy że jak najbardziej! I na pewno będzie im się przyjemnie obracało koło garncarza, a i placków upieką co niemiara. Harmonijny ten związek ma bardzo miłe konotacje astrologiczne. Ale z punktu widzenia przepracowywania karmy oznacza to pułapkę. Bo: im bardziej zbieżne są horoskopy, tym trudniejsza pułapka. Dlaczego ? W astrologii hinduskiej uważa się, że ostatecznym celem każdej istoty czyli każdego właściciela horoskopu jest WYZWOLENIE (po naszemu ZBAWIENIE, aczkolwiek różnice ontyczne są istotne). Dlatego, wszystko co działa na rzecz wyzwolenia, jest pozytywne, a wszystko, co opóźnia Wyzwolenie, jest negatywne. Ale to jest nasz ludzki punkt widzenia, bo wrażenie przyśpieszenia i opóźnienia jest cechą naszego postrzegania. Z punktu widzenia Jivanmukty czyli mistrza wyzwolonego, nie ma zjawiska ani opóźniania ani przyśpieszania, bo nie jest istotne czy człowiek tkwi w błędzie poznawczym 100 lat czy 20 wcieleń. Ramana Maharishi: Dla Mędrca nie ma innych!
To że XY nadaje się dla YZ, ma swoje plusy i minusy. Plusem tej sytuacji jest to, że taki związek gdyby służył wzajemnej pracy ku wyzwoleniu, gdyby XY zechciała pana YZ punktować, jeśli można tak się wyrazić, w boksie życiowym, pokazując mu jego słabe punkty, a jednocześnie razem z nim pracując nad tym, co i tak musi zostać przepracowane, to taki związek pracuje na rzecz wyzwolenia. To punktowanie może być czasami spokojne i sympatyczne, czasami może być bardzo nieprzyjemne, gdy np. człowiek usłyszy o sobie parę rzeczy, których wolał by nie słyszeć. Do tego stopnia, że dla kogoś stojącego z boku, kto nie rozumie istoty tego związku, a wyobraził sobie jak ten związek powinien wyglądać, relacje takie mogą być niezrozumiałe, nawet szokujące itd. Bo ludzie patrzą na taki związek według własnego widzimisię lub według dyżurnego schematu, do którego nawykli, lub który w nich został wdrukowany wychowaniem. Najlepiej, jeśli jest to związek dwojga ludzi idących w kierunku Wyzwolenia, praktyków, którzy mając swoje własne warsztaty, spotykając się na różnych płaszczyznach i w różnych okresach życia w różny sposób, dają sobie wsparcie w stosownym kierunku, ku Wyzwoleniu, to zbieżność tych dwóch horoskopów może być niesłychanie ważnym i wspaniałym wsparciem. Niezależnie od trudności, jakie związek taki może powodować, takoż niezależnie od przyjemności jakie może prokurować.
Natomiast, jeżeli ludzie chcą pogrążyć się w tym związku i wykorzystać drugą stronę dla własnych interesów, czyli inaczej mówiąc – czy będzie mi z tym panem/panem przyjemnie – to jest to równia pochyła dla wczesnych wapniaków.
Mówiąc inaczej, jeżeli do akcji wchodzą osoby sattwiczne, przytomne siebie, które idąc ku sobie przeszły przez odpowiedni trening życiowy, karmiczny, to mogą dać sobie wsparcie, rozumiejąc swoje wzajemne uwarunkowania. Wtedy też możliwa jest między nimi otwartość, mówienie o swoich sprawach itd. co też nie zawsze jest łatwe, ale jest osiągalne.
To samo dotyczy naszego WAP. Jeżeli będziemy dawać sobie wsparcie ku mądremu istnieniu, to w takiej wspólnocie mogą dziać się przeróżne sprawy, ale spójna więź może stworzyć moc generatora energetycznego, który pracuje na rzecz warsztatu. I taka wspólnota zawsze usunie poza swój teren wszystko, co chore: fałsz, obłudę, grę albo je ujawni.
Jest ważne w astrologii hinduskiej, w porównaniu z astrologią zachodnią, że planety, które przez nas są postrzegane jako benefiki, w astrologii hinduskiej mają charkter maleficzny: Wenus tworzy namiętne przywiązania i przesłony uniemożliwiające dążenie do Wyzwolenia. A dla nas Wenus to benefik: odczuwanie, doznawanie, organizacja materii, wyznaczanie systemu wartości itd. Główna myśl przewodnia w astrologii hinduskiej: wszystko co wiąże człowieka, poprzez dany sygnifikator, z iluzją, jest malefikem. Wszystko, co człowieka uwalnia od iluzji, jest benefikiem.
U nas jest tak, że wszystko co człowiekowi daje, jest beneficzne, a wszystko, co zabiera, maleficzne.
A z czego to wynika? Różnica stanów i jakości życia & umierania. Nie mamy odpowiednich pojęć w naszym języku, gdyż nieznane są stany, a więc nie mogą być, nie zostały nazwane. I co z tego, że ktoś używa pojęć astrologii hinduskiej, skoro w znacznej ilości przypadków nie ma pojęcia co one naprawdę znaczą, jakiego stanu są zapisem, w języku. Jako astrologowie zachodniego stylu i sposobu myślenia, odzwierciedlonego w zasadach i regułach astrologii zachodniej, nawet gdybyście wyjechali do Indii i tam pracowali jako astrologowie, to jesteście astrologami typu zachodniego, bo to jest wasza Dritha karma.
I wobec tego najważniejszy jest stan astrologa. Jeśli astrolog jest w odpowiednim stanie, to trafia do informacji zakodowanej o Wyzwoleniu każdej istoty, o centrobieżnej mocy Przeznaczenia. Jeśli astrolog jest w stanie, w którym trafia bezpośrednio do duszy, to w tym momencie dokonuje takiego odczytu wydarzeń losowych, które udrażniają kanały Przeznaczenia. Jakieś maluteńkie światełko zawsze zostanie, przebije się przez ciemności i w odpowiednim momencie rozbłyśnie, za ileś tam lat znowu błyśnie…
Drugim rodzajem intensywności karmy jest Dritha-Adritha karma czyli niezmienno-zmienna karma. Występuje wówczas, gdy kilka czynników horoskopowych, związanych z konkretną dziedziną życia, pokrywa się w swoich wskazaniach. Ta karma może być tzw. dobra lub zła, czyli przyjemna lub przykra, ale może zostać zmieniona przez twórcze skoncentrowane zastosowanie wolnej woli. Astrolog, w horoskopie człowieka widzi to, czego nie można zmienić i od tego trzeba zacząć, następnie to, co można zmienić przez twórcze zastosowanie woli.
Przykładem Dritha karma – przepraszam wrócę jeszcze – jest relacja wielkiego Mistrza Wyzwolonego Ramana Maharishiego z jego matką. W 16 roku życia młody Venkataraman, zwany potem Bhagavanem Ramaną Maharishi, opuszcza dom i nie zwraca w ogóle uwagi na matkę, która przychodzi do niego, błaga go, żeby wrócił do domu. Nie rozmawia z nią, ponieważ złożył wewnętrzne śluby milczenia, i dopiero ktoś, z boku przyglądając się zrozpaczonej kobiecie, która błaga swojego siedzącego, pod kolumną świątyni, ze skrzyżowanymi nogami syna, żeby się do niej w ogóle do niej odezwał, zwrócił uwagę na swoją matkę. Ramana nie ma zewnętrznego powodu, żeby matki nie wysłuchać, nie odpycha jej, ale i nie przyciąga. W końcu pisze na kartce kilka, słynnych już dzisiaj, zdań o Prarabdha karmie:
Najwyższy Zarządca kieruje przeznaczeniem dusz, zależnie od Prarabdhy-karmy każdej. To, co nie jest przeznaczone, nie stanie się, choć byśmy się o to najusilniej starali. A to, co jest przeznaczone, stanie się, choć byśmy wszystko zrobili, by tego uniknąć. Jest to niezawodne i pewne. Najlepiej więc trwać w milczeniu.
[Prarabdha karma – skutki czynów popełnionych w poprzednich wcieleniach].
Matka uspakaja się, wraca do domu, powraca, próbuje karmić ciało swojego syna… Maharishi nie zwraca na to uwagi, ale gdy ma 43 lata a matka jeststarzejącą się kobietą, otwiera dla niej swoje siedlisko w jaskini. Matka zamieszkuje razem z nim w jego świątyni, staje się jego uczennicą, Syn otacza ją najczulszą opieką. Osiągnął Wyzwolenie i teraz może to robić. Jego matka zajmuje poczesne w aszramie, Maharihi opiekuje się nią aż do jej odejścia, podczas jej agonii siedzi przy niej, trzymając ją lewą ręką za jej rękę, a prawą rękę na jej sercu. – Udało się! – mówi, gdy oddech Matki gaśnie. To jest horoskop spełniony do końca.
A więc karma Dritha – Adritha może zostać zmieniona przez skoncentrowany twórczy wysiłek, tutaj astrolog ma pole do popisu, zalecając stosowne działania, bądź powstrzymywanie się od działań. Należy także pamiętać, że najbardziej skutecznymi instrumentami zmiany są:
dieta [w astrologii hinduskiej na pierwszym miejscu]
ćwiczenia [dopiero na drugim miejscu]; stąd, w klasycznej jodze, najpierw zaczyna się od diety – przygotowującej do określonych ćwiczeń, zmienia ona się skalę wartości.
zabiegi medyczne [na trzecim miejscu]
wszelkie inne praktyki korygujące
I trzeci rodzaj intensywności Adritha karma: zmienna karma. Pojawia się, jeżeli w horoskopie nie mamy specjalnych nacisków na to że coś wydarzyć się musi. Przypomnę regułę trzech potwierdzeń z wykładanej w naszym warsztacie astrologii… (będzie o tym oddzielny wykład).