Częstokroć wzdychamy: ach, gdyby można było
poradzić się kogoś mądrego! Ale jak do niego dotrzeć, jak być pewnym jego
bezinteresownej intencji?! Czy rada, którą otrzymamy, będzie rzeczywiście dobra,
słuszna i skuteczna?
Jeśli uda nam się w końcu uzyskać posłuchanie u
mędrca, to przede wszystkim powinniśmy być do tej rozmowy przygotowani. Zapewne zadbamy
o stosowny ubiór, czystość i schludność naszego wyglądu. Równie ważne jest
oczyszczenie myśli, intencji i zapatrywań dotyczących troski, która nas gnębi. Naszym
zadaniem jest przedłożyć problem, w miarę możliwości oczyszczony z emocji i
żądań. Chodzi o to, żeby spotkanie z mędrcem przebiegało możliwie jak najjaśniej,
abyśmy mogli wsłuchać się w to, co ma on nam do przekazania. Jego zadaniem jest nas
zrozumieć, zobaczyć ku czemu prowadzą nasze zamiary i pragnienia, ustalić, co jest
możliwe, a co się tylko wydaje… Otrzymamy również – możemy być tego pewni –
stosowne pouczenie o moralnej i etycznej wartości skutków naszego działania. Mądry
doradca zastanowi się, czy aby dojrzał już czas dla naszych zamiarów, czy też jest
już na nie za późno. Doradzi nam, czy należy jeszcze poczekać, od czego zacząć i w
jaki sposób zmierzać do realizacji zamiarów.
Mówiąc językiem I-Ching zwanej po polsku Księgą
Przemian, Mędrzec pokaże nam drogę odświata idei do świata
zmysłów,czyli od zamiaru do realizacji.
Takim doradcą może byćKsięga Przemian.
Określi ona sytuację, zamiar, drogę ku spełnieniu i samo spełnienie oraz porówna
nasze zamiary z algorytmem przeznaczenia. Księga wskaże również
wszystkie fazy przemiany, przez które trzeba będzie przechodzić w procesie
osiągania celu.
Co powinniśmy brać pod uwagę przy podejmowaniu decyzji?
Przede wszystkim swój własny stan: nasze dyspozycje i możliwości. Następnie warunki
naturalne, w których przyjdzie nam działać; także element niespodzianki,
zaskoczenia, sytuacji nieoczekiwanej.
Księga wspomaga rozpoznanie naszego stanu, sytuacji
i warunków. Funkcjonuje ona jak aparat rentgenowski, prześwietlając nasze wewnętrzne
dyspozycje, nasze możliwości. Wyprowadza wnioski, wskazując: co, w jakiej kolejności i
kiedy należało by uczynić, aby osiągnąć cel. Może ona stwierdzić, że ten cel, o
który nam chodzi, jest obecnie w ogóle nieosiągalny, ponieważ najpierw musimy sami
się zmienić, albo poczekać na odpowiednie warunki, aby stał się on dla nas realny.
Może też ocenić nasze działania jako niebezpieczne lub dla nas destrukcyjne. Może
zachęcić i wskazać najlepsze metody działania.
Czytelnik chciałby zapewne wiedzieć, jak porozumieć się
z Księgą Przemian. Zacznijmy od tego, że najlepiej jest najpierw stać się
posiadaczem egzemplarza I-Ching. Z polskich edycji I-Ching w księgarniach
można znaleźć:
* Księga Przemian Richard Wilhelm.
Pełne wydanie. Przekład i komentarz Richard Wilhelm. Na język polski: Wojciech
Jóźwiak, Małgorzata Barankiewicz, Krzysztof Ostas. Wydanie: Latawiec Warszawa 1994r.
Jest to niewątpliwie najlepsze, fundamentalne wydanie Księgi, obecnie dostępne w
rodzimych księgarniach.
* I-Ching Księga Przemian, spolszczył Oskar
Sobański. Wydawnictwo Oskar Warszawa. Jest to skrócony komentarz do 64
heksagramów [Obraz i Osąd] oraz do sześciu linii każdego heksagramu [czyli 384
linii Księgi]. Niestety, kolejne wydania tej wersji zawierają ten sam błąd w
zapisie graficznym heksagramu 21. Niepojęte! Tym bardziej, że błąd ten pojawił się
już w pierwszej edycji w 1984 r. /!/
* I-Ching Księga Wróżb opracowanie Tadeusz
Zysk & Jacek Kryg. Wydawnictwo Elliot Bydgoszcz 1990 r. Niestety, to wydanie
zawiera wiele błędów tekstowych i graficznych, ale po stosownej korekcie warte jest
wznowienia. Razi również traktowanie I-Ching jako Księgi Wróżb/?/. Otóż Księga nie jest sposobem wróżenia, co postaramy się przy sposobności wykazać.