opracowanie w języku polskim Leon Zawadzki
redakcja Renata Iwaniec
Iśvarakrshna autor
72 karik dzieła jogi klasycznej jest, tak samo jak Patańdźali, postacią zapewne
historyczną. Z najstarszych komentarzy wynika, że był braminem z rodu Kaushika, żył i
nauczał w prowincji Koshala na północnym wschodzie Indii. Istnieje też przekaz, że
Iśvarakrshna był wędrującym ascetą.
Według najnowszych badań historycznych dzieło Sankhya Karika powstało pomiędzy 415
a 540 r. n.e.
Polskie opracowanie tekstu oparte jest na przekładzie rosyjskim [Łunnyj swiet
Sankhyi wyd. Ładomir. Moskwa 1995], na analogiach z dziełem Joga Sutra
Patańdźali oraz na praktyce jogicznej w Szkole Jogi Klasycznej Ramanadom w Polsce.
Skrót [F.l.] oznacza formę literacką tekstu kariki
[1]. PRZYCZYNĄ NACISK POTRÓJNEGO CIERPIENIA – POSZUKIWANIE [ZNAJDOWANIE,
ODNAJDOWANIE] UKIERUNKOWANE KU ŚRODKOM [SPOSOBOM] PRZECIWDZIAŁAJĄCYM MU. SPRZECIW
[SPRZECIWIANIE SIę TEMU POSZUKIWANIU], IŻ ONO [POSZUKIWANIE] JEST BEZPRZEDMIOTOWE,
[PONIEWAŻ] ISTNIEJĄ [OBECNE SĄ, ZNANE SĄ ŚRODKI] ZWYCZAJNE [WIDOCZNE, ROZPOZNANE]
[JEST] NIESŁUSZNY – Z POWODU BRAKU [TUTAJ] PEWNYCH I SPEŁNIONYCH [ZAKOŃCZONYCH]
[REZULTATÓW].
[Forma literacka]: Z powodu nacisku potrójnego cierpienia – poszukiwanie ukierunkowane
ku środkom [sposobom] przeciwdziałającym mu. Sprzeciwianie się temu poszukiwaniu,
gdyż istnieją środki zwyczajne, jest bezprzedmiotowe, ponieważ (środki zwyczajne) nie
zapewniają pewnych i spełnionych rezultatów.
[2]. WEDYCZNE PODOBNE DO ZWYCZAJNYCH, PONIEWAŻ ZWIĄZANE JEST Z NIECZYSTOŚCIĄ,
CZASOWOŚCIĄ I NIERÓWNOŚCIĄ. RÓŻNE OD TEGO I LEPSZE – SKUTKIEM ROZRÓŻNIAJĄCEGO
POZNANIA PRZEJAWIONEGO I WIEDZĄCEGO.
[F.l.]: (Środki) wedyczne podobne są do (środków) zwyczajnych, ponieważ związane
są z nieczystością, czasowością i nierównością. (Środki) różne i lepsze od
zwyczajnych są skutkiem (wynikają z) rozróżniającego poznania ?przejawionego? i
wiedzącego.
[3]. KORZEŃ-PRAKRITI – NIE-MODYFIKACJA, SIEDEM POCZYNAJĄC OD WIELKIEGO –
MODYFIKOWANE-MODYFIKACJE, SZESNAŚCIE NATOMIAST – MODYFIKACJE, PURUSHA – NIE-MODYFIKOWANE
I NIE-MODYFIKACJA.
[F.l.]: Korzeń-Prakriti [Pradhana] nie [podlega] modyfikacji, siedem [Intelekt,
Egotyzm, 5 tanmatr] poczynając od Wielkiego [Intelekt] to modyfikowane modyfikacje,
szesnaście [5 tanmatr percepcji, 5 indriyas działania, rozum oraz 5 materialnych
elementów] to modyfikacje, Purusha (to, co nie ma natury ani tego, ani tamtego) jest
niemodyfikowany i niemodyfikacją.
[4]. POSTRZEGANIE [PERCEPCJA], WYWNIOSKOWANE [WIEDZA WYWNIOSKOWANA] I [ORAZ] SŁOWO
AUTORYTETU, PONIEWAŻ [Z POWODU TEGO, ŻE] ZAWIERAJĄ WSZYSTKIE ¬RÓDŁA WIEDZY,
[STANOWIĄ] TRÓJRODZAJOWE ¬RÓDŁO WIEDZY. USTANOWIENIE NATOMIAST PRZEDMIOTÓW POZNANIA
– POPRZEZ ¬RÓDŁO WIEDZY.
[F.l.]: Postrzeganie, wywnioskowanie i słowo autorytetu, z powodu tego, że zawierają
wszystkie źródła wiedzy, stanowią trójrodzajowe źródło wiedzy. Ustanowienie
natomiast przedmiotów poznania (dokonuje się) poprzez źródło wiedzy.
[5]. POSTRZEGANIE [PERCEPCJA] – STWIERDZENIE [ISTNIENIA] ODPOWIEDNICH OBIEKTÓW.
WYWNIOSKOWANA WIEDZA NAZWANA [JEST] TRÓJRODZAJOWĄ, [ONA] OPARTA JEST NA ZNAKU I NA
NOSICIELU ZNAKU. SŁOWO NATOMIAST AUTORYTETU – [JEST] AUTORYTARNĄ ŚRUTI.
[F.l.]: Postrzeganie jest stwierdzeniem istnienia odpowiednich obiektów. Wywnioskowana
wiedza nazywa się trójrodzajową, oparta jest na znaku i (na) nosicielu znaku. Słowo
natomiast autorytetu jest autorytarną śruti [słyszenie, to co usłyszane, objawienie,
święte słowo].
[6].USTANOWIENIE [POZNANIE] NIEOBSERWOWALNEGO – POPRZEZ [DZIęKI] ROZUMOWE WNIOSKOWANIE
WEDŁUG [ZGODNIE Z] ANALOGII; TO, CO NIE USTANAWIA SIę NAWET POPRZEZ NIE, PONADZMYSŁOWE,
USTANAWIA SIę POPRZEZ AUTORYTARNY PRZEKAZ.
[F.l.]: Ustanowienie (poznanie) tego, co jest nieobserwowalne, (dokonuje się) poprzez
rozumowe wnioskowanie zgodnie z analogią; to, co nie (jest, nie może być) ustanowione
nawet poprzez nie (rozumowe wnioskowanie), (owo) ponadzmysłowe, ustanawia się poprzez
(dzięki) przekaz autorytarny.
[7]. Z POWODU NADMIERNEGO ODDALENIA, BLISKOŚCI, NIESPRAWNOŚCI INDRII, NIESTABILNOŚCI
UMYSŁU, SUBTELNOŚCI, PRZESZKODY, PRZYGNęBIENIA I ZMIESZANIA Z JEDNORODNYM.
[F.l.]: [Istniejące może nie być postrzegane] z powodu nadmiernego oddalenia,
bliskości, niesprawności indrii (narzędzia poznania), niestabilności umysłu,
subtelności, przeszkody, przygnębienia i zmieszania z jednorodnym.
[8]. TO NIE [JEST] POSTRZEGANE Z POWODU SUBTELNOŚCI – NIE Z POWODU NIEISTNIENIA,
POSTRZEGANE [JEST] POPRZEZ [DZIęKI] SKUTKI [NASTęPSTWA]. JEGO SKUTKIEM – [JEST] WIELKI I
NASTęPNE, UPODOBNIONE [DO] PRAKRITI I RÓŻNE [OD NIEJ].
[F.l.]: To [Pradhana] nie jest postrzegane z powodu (na skutek) subtelności – (a) nie
z powodu nieistnienia, (natomiast) postrzegane jest dzięki skutkom (następstwom). Jego
(Pradhany) skutkiem (następstwem) jest Wielki i następne, upodobnione do Prakriti i
różne [od niej].
[9]. Z POWODU [PRZYCZYNY, PONIEWAŻ] NIE WYTWARZANIA [SIę] NIE-ISTNIEJĄCEGO, DOBORU
MATERIAŁU, NIE POWSTAWANIA WSZYSTKIEGO [ZE WSZYSTKIEGO], MOŻLIWOŚCI WYTWORZENIA [TYLKO]
MOŻLIWEGO, [OBECNOŚCI] BYCIA PRZYCZYNY [W NASTęPSTWIE, SKUTKU] – NASTęPSTWO [SKUTEK]
[PRZED]ISTNIEJE.
[F.l.]: Ponieważ nie może być wytworzone to, co nie istnieje, (ponieważ) dokonuje
się dobór materiału, (ponieważ) nie wszystko powstaje ze wszystkiego, (ponieważ)
wytwarza się możliwe tylko z możliwego, (ponieważ) przyczyna zawarta jest w skutku
(następstwie) – (dlatego) następstwo obecne jest w przyczynie.
[10]. TO, CO [:] MA PRZYCZYNę, [JEST] NIEWIECZNE, NIEWSZECHOBECNE, MOBILNE, MNOGIE,
POSIADA PODPORę, [JEST] ZWIJALNE [JEST UJAWNIAJĄCYM SIę ZNAKIEM], SKŁADA SIę Z
CZęŚCI, [JEST] ZALEŻNE – [JEST] PRZEJAWIONE, [ZAŚ] PRZECIWSTAWNE – [JEST]
NIEPRZEJAWIONE.
[F.l.]: To, co ma przyczynę, jest niewieczne, niewszechobecne, mobilne, mnogie,
posiada podporę, jest zwijalne (jest ujawniającym się znakiem), składa się z
części, jest zależne – (to wszystko) jest przejawione, (natomiast) przeciwstawne (tym
wymienionym) – (jest) Nieprzejawione.
[11]. TRÓJGUNOWE, NIEODRÓŻNIALNE, OBIEKT, POZBAWIONE ŚWIADOMOŚCI, ZRADZAJĄCE –
[JEST] PRZEJAWIONYM, TAKŻE PRADHANA; PRZECIWSTAWNE IM, [LECZ] TAKŻE I [UPODOBNIONE] –
[TO] PURUSHA.
[F.l.]: To, co składa się z trzech gun, (to co jest) nieodróżnialne, (to co jest)
obiektem, (to co jest) pozbawione świadomości, (to co jest) zradzające – jest
przejawione, także (jest to) Pradhana; przeciwstawne im, (lecz) także (do nich)
(upodobnione) – (jest to) Purusha.
[12]. MAJĄCE NATURę PRZYJEMNIE-NIEPRZYJEMNEGO-ODRęTWIENIA, PRZEZNACZENIE
UJAWNIANIA-AKTYWIZACJI-OGRANICZANIA WZAJEMNIE DOMINUJĄCE, OPIERAJĄCE [SIę NA],
ZRADZAJĄCE, ŁĄCZĄCE SIę I WSPÓŁISTNIEJĄCE [I FUNKCJONUJĄCE WE WZAJEMNEJ
DOMINACJI-OPARCIU-ZRADZANIU-JEDNOCZENIU] – [TO] GUNY.
[F.l.]: [To, co] ma naturę przyjemnie-nieprzyjemnego odrętwienia, predyspozycje do
ujawniania-aktywizacji-ograniczania wzajemnie dominujące, [to co] posiada oparcie, [to
co] jest zradzające, łączące się i współistniejące (oraz funkcjonujące we
wzajemnej dominacji-oparciu-zradzaniu- jednoczeniu] – [to] guny.
[13]. SATTWA Z ZAŁOŻENIA [JEST] LEKKA I OŚWIETLAJĄCA [ŚWIETLISTA,
ROZJAŚNIAJĄCA], RADŻAS – POBUDZAJĄCY I RUCHLIWY, TAMAS – CIęŻKI I OBLEPIAJĄCY
[OMOTUJĄCY]. I [ICH] DZIAŁANIE DLA [WSPÓLNEGO] CELU – [TAK] JAK U [KOMPONENTÓW] LAMPY.
[F.l.]: Sattwa z założenia (jest) lekka i oświetlająca (świetlista), radżas
(jest) pobudzający i ruchliwy, tamas (jest) ciężki i oblepiający (omotujący). I (ich)
działanie (dokonuje się) dla wspólnego celu, tak (samo), jak (wspólne działanie)
komponentów lampy (np. oliwnej).
[14]. NIEODRÓŻNIALNOŚć I INNE [ATRYBUTY] USTANAWIANE SĄ NA PODSTAWIE
TRÓJGUNOWOŚCI – Z POWODU [PONIEWAŻ] BRAKU PRZECIWSTAWNOŚCI TEMU [Z POWODU (ICH) BRAKU
W PRZECIWSTAWNYM]. NIEPRZEJAWIONE NATOMIAST USTANAWIANE JEST Z POWODU TEGO, ŻE SKUTEK
[NASTęPSTWO] POSIADA WŁAŚCIWOŚCI PRZYCZYNY.
[F.l.]: Nieodróżnialność i inne (atrybuty) ustanawiane są (jako istniejące) na
podstawie trójgunowości, ponieważ brak jest tego, co im jest przeciwstawne (z powodu
braku ich w przeciwstawnym). (Istnienie) Nieprzejawionego natomiast ustanawiane jest z
powodu tego, że skutek (następstwo) posiada właściwości przyczyny.
[15]. Z POWODU [PONIEWAŻ] MIERZALNOŚCI POSZCZEGÓLNYCH [RZECZY], JEDNORODNOŚCI,
DZIAŁANIA W ZGODNOŚCI Z POTENCJĄ, ROZRÓŻNIALNOŚCI PRZYCZYNY I SKUTKU,
NIEROZRÓŻNIALNOŚCI WSZECHFOREMNEGO…
[F.l.]: [A także] z powodu mierzalności poszczególnych (rzeczy), jednorodności,
działania w zgodności z potencją, rozróżnialności przyczyny i skutku,
nierozróżnialności wszechforemnego…
[16]. PRZYCZYNĄ JEST NIEPRZEJAWIONE, FUNKCJONUJE POPRZEZ TRZY GUNY I ZJEDNOCZENIE
[POŁĄCZENIE], ZA POŚREDNICTWEM PRZEKSZTAŁCEŃ, PODOBNIE [JAK] WODA, W [ODPOWIEDNIEJ]
ZGODNOŚCI Z WŁAŚCIWOŚCIAMI KAŻDEJ Z GUN.
[F.l.]: Przyczyną jest Nieprzejawione, (które) funkcjonuje poprzez trzy guny i
zjednoczenie (połączenie), za pośrednictwem przekształceń, podobnie jak woda, w
odpowiedniej zgodności z właściwościami każdej z gun.
[17]. Z POWODU [PONIEWAŻ] PRZEZNACZANIA CZęŚCI [SKŁADNIKA] DLA INNEGO [DRUGIEGO],
[KONIECZNOŚCI PRZEJAWIANIA] PRZECIWSTAWNOŚCI TRÓJGUNOWOŚCI I.T.D., ZARZĄDZANIA
[KIEROWANIA, STEROWANIA], ISTNIENIA SMAKUJĄCEGO, A TAKŻE DZIAŁALNOŚCI DLA IZOLACJI –
PURUSHA ISTNIEJE.
[F.l.]: Z powodu przeznaczania (formy służebnej) składnika dla innego (zjawiska), (z
powodu) konieczności jaką jest przejawienie się przeciwstawności wobec trójgunowości
i.t.d., (z powodu) (funkcji) zarządzania, (z powodu) istnienia smakującego
(dokonującego percepcji), a także (z powodu) działalności dla izolacji (ograniczania)
– (stwierdza się, że) Purusha istnieje.
[18]. Z POWODU [PONIEWAŻ] PODZIELNOŚCI [ODOSOBNIENIA, ROZCZŁONKOWANIA] NARODZEŃ,
ŚMIERCI [UMIERANIA] I [ORAZ] INSTRUMENTARIUM [OPRZYRZĄDOWANIA], NIEJEDNOCZESNOŚCI W
DZIAŁANIACH I ZRÓŻNICOWANIA W TRÓJGUNNYM USTANAWIA SIę [ZAKŁADA SIę] MNOGOŚć
[WIELOŚć] PURUSHY [PURUSHÓW].
[F.l.]: Z powodu (ponieważ) (istnienia) podzielności (odosobnienia, indywidualizacji)
narodzin, śmierci (umierania) i (oraz) (z powodu) instrumentarium (oprzyrządowania),
niejednoczesności w działaniach i (oraz) zróżnicowania (różnorodności) w
trójgunnym (bycie indywidumów) ustanawia się (zakłada się istnienie) mnogość
(wielość) Purushy (Purushów).
[19]. I Z POWODU [PONIEWAŻ] TEJ PRZECIWSTAWNOŚCI USTANAWIA SIę [ZAKŁADA SIę]
SUBIEKTYWNOŚć TEGO PURUSHY, ODIZOLOWANIE, INDYFERENTNOŚć, KONTEMPLACYJNOŚć I [ORAZ]
BEZDZIAŁANIE.
[F.l.]: I z powodu (ponieważ) tej przeciwstawności (trójgunowemu) (bycia różnym od
trójgunowego) ustanawia się [zakłada się] subiektywność tego Purushy, odizolowanie
(inność), indyferentność (nieporuszoność wobec ruchu gun), kontemplacyjność
(beznamiętną obserwację) i (oraz) bezdziałanie (nie-działanie).
[20]. DLATEGO Z POWODU [PONIEWAŻ] ICH KONTAKTU POZBAWIONE ŚWIADOMOŚCI MOBILNE
(SUBTELNE CIAŁO) POSIADA [MA] [WIDZIALNĄ] FORMę OBDARZONEGO ŚWIADOMOŚCIĄ, A PRZY
DZIAŁALNOŚCI GUN PASYWNY – [MA] [WIDZIALNĄ FORMę] DZIAŁAJĄCEGO.
[F.l.]: Dlatego z powodu (ponieważ) ich (Purushy z pierwiastkami rzeczywistości)
kontaktu, to co pozbawione świadomości (lecz) mobilne (ciało subtelne) posiada formę
obdarzonego świadomością, a gdy działają guny, to pasywny posiada widzialną formę
działającego.
[21]. DLA [W CELU] WIDZENIA [POSTRZEGANIA] PRZEZ PRADHANę I IZOLACJI [ODOSOBNIENIA]
PURUSHY ICH KONTAKT JAK KULAWEGO ZE ŚLEPYM. TYM [TAK OTO] REALIZUJE SIę [URZECZYWISTNIA]
[KONSTRUKCJA ŚWIATA] [WSZECH]ŚWIAT.
[F.l.]: Dla (w celu) widzenia (postrzegania) przez Pradhanę i (oraz) izolacji
(odosobnienia) Purushy ich kontakt (jest) jak (kontakt) kulawego ze ślepym. Tym (tak oto,
w ten sposób) realizuje się (urzeczywistnia) konstrukcja (budowa) Wszechświata.
[22]. OD PRAKRITI – WIELKI, OD NIEGO – EGOTYZM, OD TEGO – GRUPA SZESNASTU, OD PIęCIU
NATOMIAST, TYCH Z GRUPY SZESNASTU – PIęć MATERIALNYCH PIERWIASTKÓW [ELEMENTÓW].
[F.l.]: Od (z) Prakriti – Wielki (Intelekt), od (z) niego (Intelektu) – Egotyzm, od (z)
tego (Egotyzmu) – grupa szesnastu (pierwiastków), od (z) pięciu natomiast, tych z grupy
szesnastu – pięć materialnych pierwiastków (elementów).
[23]. INTELEKT – TO DECYZJA [POSTANOWIENIE]. CNOTA, WIEDZA, BEZNAMIęTNOŚć,
ZDOLNOŚCI NADNATURALNE – SATTWICZNYM [JEGO] ASPEKTEM, TAMASOWYM – PRZECIWSTAWNOŚć TEMU.
[F.l.]: Intelekt – to decyzja (postanowienie). Cnota, wiedza, beznamiętność,
zdolności nadnaturalne – (są) sattwicznym jego aspektem, (zaś) tamasowym (aspektem) –
(jest) przeciwstawność temu (aspektowi sattwicznemu).
[24]. EGOTYZM – TO DO-MYŚLANIE SAMEGO SIEBIE. OD NIEGO POCHODZI DWURODZAJOWA
KONSTRUKCJA [WSZECH]ŚWIATA, [CZYLI] WŁAŚNIE GRUPA JEDENASTU I PIĄTKA TANMATR.
[F.l.]: Egotyzm – jest to do-myślanie (myślowe utworzenie) samego siebie. Od niego
(egotyzmu) pochodzi (wywodzi się) dwurodzajowa konstrukcja świata czyli (właśnie owa)
grupa jedenastu i piątka tanmatr.
[25]. GRUPA JEDENASTU SATTWICZNYCH POWSTAJE [POJAWIA SIę] Z EGOTYZMU ZMIENIAJĄCEGO
SIę [ZMIENNEGO, PODLEGAJĄCEGO PRZEMIANIE], TANMATR – [POWSTAJE] Z POCZĄTKU [¬RÓDŁA
KOLEBKI, PIERWOTKI] ELEMENTÓW [PIERWIASTKÓW], ONA [JEST] TAMASOWA, [ZAŚ] JEDNA I DRUGA
– Z PŁOMIENISTEGO.
[F.l.]: Grupa jedenastu sattwicznych (pierwiastków rzeczywistości) powstaje (pojawia
się) z Egotyzmu Zmieniającego się (Zmiennego, Podlegającego Przemianie), (grupa)
Tanmatr – (powstaje) z Początku (¬ródła, Kolebki, Pierwszej Przyczyny) Elementów,
(zaś) jedna i druga (grupy) – z Płomienistego.
[26]. INDRIJE PERCEPCJI NAZYWAJĄ SIę: OKO, UCHO, JęZYK, SKÓRA; ORGANA MOWY, RęCE,
NOGI, ORGANA WYDALANIA I ROZMNAŻANIA NAZYWAJĄ SIę INDRIJAMI DZIAŁANIA.
[F.l.]: Indrije (narządy) percepcji nazywają się: oko, ucho, język, skóra; (zaś)
organa mowy, ręce, nogi, organa wydalania i rozmnażania się nazywają się indrijami
(narządami) działania.
[27]. UMYSŁ MA NATURę JEDNYCH I DRUGICH, [TO] KONSTYTUUJĄCY POCZĄTEK [¬RÓDŁO,
KOLEBKA, PIERWOTKA] I [ORAZ] INDRIJA – Z POWODU [PONIEWAŻ] PODOBIEŃSTWA [DO NICH].
RÓŻNORODNOŚć [WIELORAKOŚć FORM] [INDRIJI] I RÓŻNICE ZEWNęTRZNYCH [CZYNNIKÓW] – Z
POWODU [NA SKUTEK] [OD] WŁAŚCIWOŚCI [SZCZEGÓLNYCH CECH] GUN.
[F.l.]: Umysł ma naturę jednych i drugich (indrijas percepcji oraz indrijas
działania), (jest) (to) konstytuujący początek (źródło, kolebka, pierwszej
przyczyny) i (jest) indriją – z powodu (ponieważ) podobieństwa (do nich) (indriji).
Różnorodność (wielorakość form) i (oraz) różnice zewnętrznych (czynników) –
(powstają) z powodu (na skutek) właściwości (szczególnych cech) gun.
[28]. FUNKCJĄ PIęCIU [INDRIJI] JEST TYLKO ODBICIE D¬WIęKU I [ORAZ] INNYCH
OBIEKTÓW, PIęCIU – ARTYKULACJA, MANIPULACJA, PRZEMIESZCZANIE, WYDALANIE I ROZKOSZ.
[F.l.]: Funkcją pięciu (indriji) jest tylko odbicie (percepcja) dźwięku i (oraz)
innych obiektów, pięciu (innych) – artykulacja, manipulacja, przemieszczanie, wydalania
i rozkosz.
[29]. FUNKCJE TRZECH – ZGODNIE Z ICH OKREŚLENIEM [DEFINICJAMI], ONE [SĄ] SPECYFICZNE.
WSPÓLNA FUNKCJA INSTRUMENTARIUM – PIęć WIATRÓW, POCZYNAJĄC [OD] PRANY.
[F.l.]: Funkcje trzech (Intelektu, Egotyzmu, Umysłu) – zgodnie z ich określeniem
(definicją każdej z nich), one (są) specyficzne. Wspólną funkcją instrumentarium –
(jest) pięć wiatrów (prana, apana, samana, udana, wjana), poczynając od prany.
[30]. PRZY [PODCZAS] PERCEPOWANYM [OBIEKCIE] FUNKCJONOWANIE CZWÓRKI OZNACZA SIę
ZARÓWNO JAKO JEDNOCZESNE JAK I FAZOWE, PRZY NIEPERCEPOWANYM FUNKCJONOWANIE TRZECH
POPRZEDZONE [JEST] [FUNKCJONOWANIEM] CZWARTEGO.
[F.l.]: Podczas aktu percepcji (obiektu) funkcjonowanie czwórki (kontaktu Intelektu,
Egotyzmu, Umysłu z którąś z indriji) oznacza się zarówno jako jednoczesne jak i
fazowe, (zaś) gdy akt percepcji nie występuje funkcjonowanie trzech poprzedzone (jest)
funkcjonowaniem czwartego.
[31]. URZECZYWISTNIAJĄ [REALIZUJĄ] ODPOWIEDNIE FUNKCJE POPRZEZ [DZIęKI] WZAJEMNE
POBUDZANIE. MOTYW – CELE PURUSHY, NIC NIE ZMUSZA DZIAŁAć INSTRUMENTARIUM.
[F.l.]: (Intelekt, Egotyzm, Umysł) Urzeczywistniają (realizują) odpowiednie
(stosowne) funkcje poprzez (dzięki) wzajemne pobudzanie. Motywem – (są) cele Purushy,
(gdyż) nic nie zmusza (do) działania instrumentarium.
[32]. INSTRUMENTARIUM – TRZYNASTU RODZAJÓW, ONO URZECZYWISTNIA [REALIZUJE]
PRZYSWOJENIE, UTRZYMANIE I PRZEJAWIENIE; JEGO ZAŚ DZIAŁANIE DZIESIęCIOKROTNE:
PRZYSWOJENIE, UTRZYMANIE I PRZEJAWIENIE.
[F.l.]: Instrumentarium – (ma) trzynaście rodzajów (pięć indrij percepcji, pięć
indrij działania, Intelekt, Egotyzm, Umysł), ono urzeczywistnia (realizuje)
przyswojenie, utrzymanie i przejawienie; jego zaś działanie (jest) dziesięciokrotne
(dźwięk, dotyk, forma, smak, zapach, mowa, manipulacja, chodzenie, wydalanie i rozkosz):
przyswojenie (i) utrzymanie (przez indrije percepcji) (oraz) przejawienie (przez indrije
działania).
[33]. WEWNęTRZNE INSTRUMENTARIUM POTRÓJNE [TROJAKIE], ZEWNęTRZNE – DZIESIęCIOKROTNE
– NAZYWA SIę OBIEKTEM DLA TRZECH. ZEWNęTRZNE DZIAŁA W TERA¬NIEJSZYM CZASIE,
WEWNęTRZNE INSTRUMENTARIUM – W TRZECH CZASACH.
[F.l.]: Wewnętrzne instrumentarium (jest) potrójne (trojakie), zewnętrzne – (jest)
dziesięciokrotne – (i) nazywa się obiektem dla trzech. Zewnętrzne działa w czasie
teraźniejszym, wewnętrzne instrumentarium – (działa) w trzech czasach (przeszłym,
teraźniejszym, przyszłym).
[34]. POŚRÓD NICH INDRIJE PERCEPCJI – Z PIęCIOMA OBIEKTAMI, ZRÓŻNICOWANYMI I
NIEZRÓŻNICOWANYMI, [ORGANA] MOWY – Z OBIEKTEM D¬WIęK[U], POZOSTAŁE NATOMIAST – Z
PIęCIOMA OBIEKTAMI.
[F.l.]: Pośród nich indrije percepcji – (są) z pięcioma obiektami, zróżnicowanymi
i niezróżnicowanymi, (organa) mowy – (są) z obiektem dźwięk(u), pozostałe natomiast
– (są) z pięcioma obiektami.
[35]. PONIEWAŻ INTELEKT Z [INNYMI (POZOSTAŁYMI) KOMPONENTAMI] WEWNęTRZNEGO
INSTRUMENTARIUM POGRĄŻA SIę WE WSZYSTKIE OBIEKTY, WIęC TRZY RODZAJE INSTRUMENTARIUM –
TO STRAŻE, POZOSTAŁE – WROTA [DRZWI].
[F.l.]: Ponieważ Intelekt (wraz) z (innymi, pozostałymi komponentami – Egotyzmem,
Umysłem) wewnętrznego instrumentarium pogrąża się (zatapia) we wszystkie obiekty,
(tak) więc trzy rodzaje instrumentarium to (są) straże, (zaś) pozostałe – to (są)
wrota (drzwi).
[36]. TE [OWE] WZAJEMNIE RÓŻNE TRANSFORMACJE GUN, PODOBNE [DO] [KOMPONENTÓW]
ŚWIECZNIKA, OŚWIECIWSZY WSZYSTKO DLA CELÓW PURUSHY, PRZEKAZUJĄ [TO] INTELEKTOWI.
[F.l.]: Te (owe) wzajemnie różne transformacje (przekształcenia) gun, podobne (są)
do (komponentów) świecznika, oświeciwszy wszystko dla celów Purushy, przekazują (to)
Intelektowi.
[37]. PONIEWAŻ INTELEKT URZECZYWISTNIA CAŁE ŻYWIENIE [WCHŁANIANIE SMAKOWANEGO
POŻYWIENIA] PURUSHY, ON WIęC ROZRÓŻNIA SUBTELNĄ GRANICę POMIęDZY PRADHANĄ A
PURUSHĄ.
[F.l.]: Ponieważ Intelekt urzeczywistnia całe żywienie (przyswajanie, wchłanianie
smakowanego pożywienia) Purushy, on (Intelekt) więc rozróżnia subtelną granicę
pomiędzy Pradhaną a Purushą.
[38]. NIEZRÓŻNICOWANE [OBIEKTY] – TANMATRY, SPOŚRÓD NICH MATERIALNE ELEMENTY –
PIęć Z PIęCIU. TE ROZPATRYWANE [SĄ] JAKO ZRÓŻNICOWANE – I USPOKAJAJĄCE, I
POBUDZAJĄCE, I OMRACZAJĄCE.
[F.l.]: Niezróżnicowane (obiekty) – (to) tanmatry (dźwięku, dotyku, formy, smaku i
zapachu), spośród nich materialne elementy (z tanmatry dźwięku – przestrzeń, dotyku –
powietrze, formy – ogień, smaku – woda, zapachu – ziemia) – pięć z pięciu. Te
(tanmatry) rozpatrywane (są) jako zróżnicowane – i uspokajające (radość), i
pobudzajace (cierpienie), i omraczające (przygnębienie).
[39]. SUBTELNE, ZRODZONE Z MATKI I OJCA RAZEM Z TYMI, KTÓRE [POCHODZĄ] OD
MATERIALNYCH ELEMENTÓW – [TO] TRZY [RODZAJE] ZRÓŻNICOWANYCH [OBIEKTÓW]. SPOŚRÓD NICH
SUBTELNE [SĄ[ STABILNE, [ZAŚ] ZRODZONE Z MATKI I OJCA – PRZEMIJAJĄCE [PRZEJŚCIOWE].
[F.l.]: Subtelne, zrodzone z matki i ojca razem z tymi, które (pochodzą) od
materialnych elementów – (stanowią) trzy (rodzaje) zróżnicowanych (obiektów).
Spośród (tych obiektów) subtelne (są) stabilne, (zaś) zrodzone z matki i ojca – (są)
przemijające (przejściowe).
[40]. [SUBTELNE CIAŁO] – UPRZEDNIO POWSTAŁE, NIEZWIĄZANE, PERMANENTNE, ZAWIERAJĄCE
[ELEMENTY], POCZYNAJĄC OD WIELKIEGO I KOŃCZĄC SUBTELNYMI, FLUIDOWE, PRZEKSZTAŁCA SIę,
NIE [BęDĄC] ZDOLNE DO PRZYSWOJENIA SMAKOWANEGO POKARMU, PRZESYCONE DYSPOZYCJAMI
ŚWIADOMOŚCI.
[F.l.]: (Subtelne ciało) – (czyli to) uprzednio powstałe, niezwiązane, permanentne,
zawierające (elementy), poczynając od Wielkiego i kończąc subtelnym, (fluidowym), (to
ciało) przekształca się (może przyjąć wszelką formę), nie będąc zdolne do
przyswojenia smakowanego pokarmu, (jest) przesycone (przeniknięte) dyspozycjami
świadomości.
[41]. TAK [JAK] OBRAZ BEZ PODPORY LUB CIEŃ BEZ SŁUPA I POZOSTAŁYCH [WARUNKÓW
ZAISTNIENIA], TAK [SAMO] I ZNAK NIE TRZYMA SIę [NIE MOŻE SIę UTRZYMAć] BEZ
[NIE]ZRÓŻNICOWANYCH [OBIEKTÓW], POZBAWIONY PODPORY.
[F.l.]: Tak, jak obraz bez podpory lub cień bez słupa i pozostałych (warunków jego
zaistnienia), tak (samo) i znak nie trzyma się (nie może się utrzymać) bez
(nie)zróżnicowanych (obiektów), pozbawiony podpory (oparcia).
[42]. PORUSZANE CELAMI PURUSHY, [FUNKCJONUJĄCE] ZA POŚREDNICTWEM ZŁĄCZENIA
[SPLECENIA] PRZYCZYN I [ICH] SKUTKOWANIA [WYTWARZANIA], TO SUBTELNE CIAŁO WYSTęPUJE JAK
AKTOR ZGODNIE [W EFEKCIE] Z WSZECHMOCĄ PRAKRITI.
[F.l.]: Poruszane celami Purushy, (funkcjonujące) za pośrednictwem (na skutek, z
powodu) złączenia (splecenia) przyczyn i (ich) skutkowania (wytwarzania), to subtelne
ciało występuje (przejawia się) jak aktor (zgodnie) (w efekcie) z wszechmocą Prakriti.
[43]. DYSPOZYCJE ŚWIADOMOŚCI – CNOTA I INNE [POZOSTAŁE] – [SĄ] IMMANENTNE, WRODZONE
[NATURALNE] I [ORAZ] NABYTE, ROZPATRYWANE SĄ JAKO POSIADAJĄCE PODPORę W
INSTRUMENTARIUM; ZALĄŻEK I INNE [POZOSTAŁE] [STADIA CIAŁA] – JAKO POSIADAJĄCE
PODPORę W NASTęPSTWIE [SKUTKU].
[F.l.]: Dyspozycje świadomości – cnota i inne (pozostałe) – (które są) immanentne,
wrodzone i nabyte, rozpatrywane są jako posiadające podporę w instrumentarium;
zalążek i inne (pozostałe) (stadia ciała) – (rozpatrywane są) jako posiadające
(mające) podporę w następstwie (skutku).
[44]. ZA POŚREDNICTWEM [NA SKUTEK] CNOTY – WZRASTANIE [WYWYŻSZENIE], ZA
POŚREDNICTWEM [NA SKUTEK] NIE-CNOTY – DEGRADACJA [UPADEK], ZA POŚREDNICTWEM [NA SKUTEK]
WIEDZY – ZBAWIENIE [UWOLNIENIE], OD [Z POWODU] PRZECIWSTAWNEGO, DOMNIEMUJE SIę,
ZNIEWOLENIE.
[F.l.]: Za pośrednictwem (z powodu, na skutek) cnoty – wzrastanie (wywyższenie), za
pośrednictwem (z powodu, na skutek) nie-cnoty – degradacja (upadek), za pośrednictwem (z
powodu, na skutek) wiedzy – zbawienie (uwolnienie), od (z powodu, na skutek)
przeciwstawnego (wiedzy), domniemuje się, (że następuje) zniewolenie.
[45]. OD [NA SKUTEK] ODOSOBNIENIA – POGRĄŻENIE W PRAKRITI, OD [NA SKUTEK] RADŻASOWEJ
NAMIęTNOŚCI – PRZEKSZTAŁCENIA [REINKARNOWANIE], OD [NA SKUTEK] NADZWYCZAJNYCH
ZDOLNOŚCI [UMIEJęTNOŚCI] – POZBAWIENIE [UWOLNIENIE OD] PRZESZKÓD
[BEZPRZESZKODOWOŚć], OD [NA SKUTEK] PRZECIWSTAWNEGO – PRZECIWSTAWNE TEMU.
[F.l.]: Od (na skutek) odosobnienia (odsunięcia się) – pogrążenie w Prakriti, od
(na skutek) radżasowej namiętności – przekształcenia (reinkarnowanie, zmiana form), od
(na skutek) nadzwyczajnych zdolności (umiejętności) – pozbawienie (uwolnienie od)
przeszkód (bezprzeszkodowość), od (na skutek) przeciwstawnego (tym) – przeciwstawne
temu.
[46]. [JEST] TO – MENTALNE PRZEJAWIENIE SIę ŚWIATA, ZWANE BŁęDEM [ZBŁĄDZENIEM],
NIEZDOLNOŚCIĄ [BRAKIEM UMIEJęTNOŚCI], ZADOWOLENIEM [ZASPOKOJENIEM], OSIĄGNIęCIEM. NA
SKUTEK KOLIZJI Z POWODU NIERÓWNOŚCI GUN MA ONO PIęćDZIESIĄT RÓŻNORAKICH [FORM].
[F.l.]: (Jest) to – mentalne przejawienie się (zjawienie się) świata, zwane błędem
(zbłądzeniem), niezdolnością (brakiem umiejętności), zadowoleniem (zaspokojeniem),
osiągnięciem. Na skutek kolizji z powodu nierówności ma ono pięćdziesiąt
różnorakich (form).
[47]. PIęć RÓŻNORAKICH BŁęDÓW (ZBŁĄDZEŃ), DWADZIEŚCIA OSIEM – NIEZDOLNOŚCI,
(KTÓRE) SĄ OD (SKUTKIEM) DEFEKTYWNOŚCI (WADLIWOŚCI) INSTRUMENTARIUM, DZIEWIęć –
ZADOWOLEŃ (ZASPOKOJEŃ), OSIEM – OSIĄGNIęć.
[F.l.]: Pięć (jest) różnorakich błędów (zbłądzeń), dwadzieścia osiem –
(jest) niezdolności, które są skutkiem (powstają na skutek) defektywności
(wadliwości) instrumentarium, dziewięć – (jest) zadowoleń (zaspokojeń), osiem –
(jest) osiągnięć.
[48]. MROK – OŚMIU PODRODZAJÓW I OMROCZENIE TYLUŻ, WIELKIE OMROCZENIE – DZIESIęCIU,
CIEMNOŚć [ćMA] – OSIEMNASTU, TYLUŻ CIEMNOŚć NIEPRZENIKNIONA.
[F.l.]: Mrok – ośmiu podrodzajów i omroczenie tyluż (podrodzajów), wielkie
omroczenie – dziesięciu (podrodzajów), ciemność (ćma) – osiemnastu (podrodzajów),
tyluż (podrodzajów) ciemność nieprzenikniona.
[49]. DEFEKTY [WADLIWOŚCI] JEDENASTU INDRIJI [RAZEM] Z DEFEKTAMI [WADLIWOŚCIAMI]
INTELEKTU WSKAZANE SĄ JAKO NIEZDOLNOŚCI [BRAKI UMIEJęTNOŚCI]. SIEDEMNAŚCIE DEFEKTÓW
[WADLIWOŚCI] INTELEKTU – [POCHODZI Z] PRZECIWSTAWNOŚCI ZADOWOLENIA [ZASPOKOJENIA] I
OSIĄGNIęCIA.
[F.l.]: Defekty (wadliwości) jedenastu indriji (razem) z defektami (wadliwościami)
Intelektu wskazane są jako niezdolności (braki umiejętności). Siedemnaście defektów
(wadliwości) Intelektu – (pochodzi z) przeciwstawności zadowolenia (zaspokojenia) i
osiągnięcia.
[50]. DZIEWIęCIOMA [RÓŻNORAKIMI] ZADOWOLENIAMI [ZASPOKOJENIAMI] SĄ: CZTERY
WEWNęTRZNE – ZWANE PRAKRITI, ŚRODKI, CZAS, SZCZęŚCIE, I [ORAZ] PIęć ZEWNęTRZNYCH –
OD [NA SKUTEK] USTANIA SPOŻYWANIA [WCHŁANIANIA] [SMAKOWANIA PRZYSWAJANYCH] OBIEKTÓW.
[F.l.]: Dziewięcioma [różnorakimi] zadowoleniami [zaspokojeniami] są: cztery
wewnętrzne – zwane prakriti, środki, czas, szczęście, i [oraz] pięć zewnętrznych –
od [na skutek] ustania spożywania [wchłaniania] [smakowania przyswajanych] obiektów.
[51]. OSIEM OSIĄGNIęć – ROZMYŚLANIE, UCZENIE SIę, STUDIOWANIE, POTRÓJNE
[TROJAKIE] PRZECIWDZIAŁANIE CIERPIENIOM, POZYSKANIE PRZYJACIÓŁ, DARY [CZYSTOŚć]. TRZY
POPRZEDNIE RODZAJE – [TO] ANKUSZ [specjalny arkan, którym poganiacz prowadzi słonia] DLA
OSIĄGNIęć.
[F.l.]: Osiem osiągnięć – (to) rozmyślanie, uczenie się, studiowanie, potrójne
(trojakie) przeciwdziałanie cierpieniom, pozyskanie przyjaciół, dary (czystość). Trzy
poprzednie rodzaje – (to) ankusz (specjalny arkan, którym poganiacz prowadzi
słonia) dla osiągnięć.
[52]. ANI [ZARÓWNO] SUBTELNE CIAŁO BEZ DYSPOZYCJI ŚWIADOMOŚCI, [JAK I]
FUNKCJONOWANIE DYSPOZYCJI ŚWIADOMOŚCI BEZ SUBTELNEGO CIAŁA [JEST] NIEMOŻLIWE. DLATEGO
[Z TEGO POWODU] FUNKCJONUJĄ DWA ŚWIATOTWORZENIA, ZWANE[:] SUBTELNE CIAŁO I [ORAZ]
DYSPOZYCJE ŚWIADOMOŚCI.
[F.l.]: Ani (zarówno) subtelne ciało bez dyspozycji świadomości, (jak i)
funkcjonowanie dyspozycji świadomości bez subtelnego ciała (jest) niemożliwe. Dlatego
(z tego powodu) funkcjonują dwa światotworzenia (dwa sposoby stwarzania świata),
zwane(:) subtelne ciało i (oraz) dyspozycje świadomości.
[53]. BOSKI [RODZAJ] [JEST] OŚMIORAKI, ZWIERZęCY PIęCIORAKI, CZŁOWIECZY JEDNORAKI –
OTO SUMA PRZEJAWIONYCH W ŚWIECIE MATERIALNYCH ELEMENTÓW.
[F.l.]: Boski (rodzaj) (jest) ośmioraki, zwierzęcy pięcioraki, człowieczy jednoraki
– oto suma przejawionych w świecie materialnych elementów.
[54]. NA GÓRZE PRZEWAGA SATTWY, TAMASU – W DOLNYM PRZEJAWIENIU ŚWIATA, RADŻASU – W
ŚRODKU – [TAKIM JEST TEN ŚWIAT] OD BRAHMY DO ¬D¬BŁA TRAWY.
[F.l.]: Na górze przewaga sattwy, tamasu – w dolnym przejawieniu świata, radżasu – w
środku – (takim jest ten świat) od brahmy do źdźbła trawy.
[55]. TAM PURUSHA-ŚWIADOMOŚć STAJE SIę CIERPIENIEM, [KTÓRE] JEST SKUTKIEM
STAROŚCI I ŚMIERCI – DO USUNIęCIA CIAŁA SUBTELNEGO; DLATEGO [STĄD] CIERPIENIE W
NATURZE RZECZY.
[F.l.]: Tam Purusha-świadomość staje się cierpieniem, [które] jest skutkiem
starości i śmierci – (aż) do usunięcia ciała subtelnego; dlatego [stąd] cierpienie
(jest) w naturze rzeczy.
[56]. WSZYSTKO TO [JEST] DZIEŁEM STWORZENIA, UCZYNIONYM [DOKONANYM] PRZEZ PRAKRITI,
POCZYNAJĄC OD WIELKIEGO I KOŃCZĄC ZRÓŻNICOWANYMI ELEMENTAMI, DLA WYZWOLENIA
[UWOLNIENIA] KAŻDEGO PURUSHY, DLA POŻYTKU DRUGIEGO JAK [DLA] SAMEGO SIEBIE.
[F.l.]: Wszystko to (jest) dziełem stworzenia, uczynionym (dokonanym) przez Prakriti,
poczynając od wielkiego i kończąc zróżnicowanymi elementami, dla wyzwolenia
(uwolnienia) każdego Purushy, dla pożytku drugiego jak (dla) samego siebie.
[57]. [TAK] JAK DZIAŁANIE NIEŚWIADOMEGO [POZBAWIONEGO ŚWIADOMOŚCI] MLEKA POBUDZANE
JEST [ZADANIEM] PIELęGNOWANIA [WZRASTANIA] CIELęCIA, TAK [SAMO] DZIAŁANIE PRADHANY –
UWOLNIENIEM PURUSHY.
[F.l.]: (Tak) jak działanie nieświadomego (pozbawionego świadomości) mleka
pobudzane jest (zadaniem) pielęgnowania (wzrastania) cielęcia, tak (samo) działanie
Pradhany – (pobudzane jest) uwolnieniem Purushy.
[58]. [TAK] JAK CZŁOWIEK DZIAŁA DLA [W CELU] ZAKOŃCZENIA [USTANIA] POTRZEBY, TAK
[SAMO] PRADHANA – DLA WYZWOLENIA [UWOLNIENIA] PURUSHY.
[F.l.]: (Tak) jak człowiek działa dla (w celu) zakończenia (ustania) potrzeby, tak
(samo) Pradhana – dla wyzwolenia (uwolnienia) Purushy.
[59]. [TAK] JAK TANCERKA ODDALA SIę, [KIEDY JUŻ] UKAZAŁA SIę SALI, TAK [SAMO]
PRAKRITI ODSUWA SIę [USUWA SIę], KIEDY [JUŻ] OTWORZYŁA SIę [ODKRYŁA SIę] PRZED
PURUSHĄ.
[F.l.]: (Tak) jak tancerka oddala się, (kiedy już) ukazała się sali, tak (samo)
Prakriti odsuwa się (usuwa się), kiedy (już) otworzyła się (odkryła się) przed
Purushą.
[60]. RÓŻNORAKIMI ŚRODKAMI [SPOSOBAMI] DOGADZAJĄC NIEWDZIęCZNEMU PURUSHY,
DOBROCZYNNA [PEŁNA CNÓT] – POZBAWIONEGO DOBROCZYNNOŚCI [CNÓT] [PRAKRITI]
BEZINTERESOWNIE URZECZYWISTNIA [REALIZUJE] JEGO CELE.
[F.l.]: Różnorakimi środkami (sposobami) dogadzając niewdzięcznemu Purushy,
dobroczynna (pełna cnót) (Prakriti) bezinteresownie urzeczywistnia [realizuje] cele
pozbawionego dobroczynności (cnót) (Purushy).
[61]. NIE MA NICZEGO BARDZIEJ DELIKATNEGO, WEDŁUG MEGO ZDANIA, [NIŻ] PRAKRITI, KTÓRA
[Z MYŚLĄ] WIDZIANO MNIE! WIęCEJ NIE UKAZUJE SIę PURUSHY.
[F.l.]: Nie ma niczego bardziej delikatnego, według mego zdania, (niż) Prakriti,
która (z myślą) Widziano mnie! więcej nie ukazuje się Purushy.
[62]. DLATEGO [Z TEGO POWODU] NIKT, W SAMEJ RZECZY, NIE [JEST] ZNIEWALANY, NIE WYZWALA
SIę [UWALNIA] I NIE PRZEKSZTAŁCA SIę [REINKARNUJE]: PRZEKSZTAŁCA SIę, [ULEGA]
ZNIEWOLENIU I WYZWALA SIę [UWALNIA] PRAKRITI W [SWOICH] WIELORAKICH OPARCIACH
[PODPORACH].
[F.l.]: Dlatego (z tego powodu) nikt, w samej rzeczy, nie (jest) zniewalany, nie
wyzwala się (uwalnia) i nie przekształca się (reinkarnuje): przekształca się, [ulega]
zniewoleniu i wyzwala się (uwalnia) Prakriti w (swoich) wielorakich oparciach
(podporach).
[63]. ZA POŚREDNICTWEM [POPRZEZ] SIEDEM FORM PRAKRITI ZNIEWALA SIEBIE SOBĄ SAMĄ, –
ONA TAKOŻ DLA PURUSHY WYZWALA [UWALNIA] [SIEBIE] ZA POŚREDNICTWEM [POPRZEZ] JEDNEJ
FORMY.
[F.l.]: Za pośrednictwem (poprzez) siedmiu form Prakriti zniewala siebie sobą samą,
– ona takoż dla Purushy wyzwala (uwalnia) (siebie) za pośrednictwem (poprzez) jednej
formy.
[64]. TAK [OTO] W REZULTACIE PRZYSWOJENIA PRAWDY JA NIE, NIE MOJE, NIE JA POWSTAJE
PEŁNA, W NASTęPSTWIE [Z POWODU] BEZBŁęDNOŚCI CZYSTA I ABSOLUTNA WIEDZA.
[F.l.]: Tak (oto) w rezultacie przyswojenia prawdy Ja nie, Nie moje, Nie ja – powstaje
pełna, w następstwie (z powodu) bezbłędności czysta i absolutna wiedza.
[65]. DZIęKI TEMU PURUSHA, JAKO WIDZ, WYGODNIE USYTUOWANY [SPOKOJNY I POSADOWIONY]
KONTEMPLUJE PRAKRITI – ODOSOBNIONĄ OD ZRADZANIA, PONIEWAŻ [GDYŻ] [WYPEŁNIŁA] [ONA]
SWOJE ZADANIA, ORAZ OD SIEDMIU FORM.
[F.l.]: Dzięki temu Purusha, jako widz, wygodnie usytuowany (spokojny i posadowiony)
kontempluje Prakriti – odosobnioną od zradzania, ponieważ (gdyż) (wypełniła) (ona)
swoje zadania, oraz (odosobnioną) od siedmiu form.
[66]. SIEDZĄCY W SALI [JA JĄ WIDZIAŁEM] – TAK OBOJęTNY [JEST] JEDEN, MNIE ODKRYTO –
TAK KOŃCZY [DZIAŁANIE] DRUGA. NAWET JEŚLI ZAISTNIEJE POMIęDZY NIMI KONTAKT [TO] NIE MA
STYMULACJI [IMPULSU] DLA STWARZANIA ŚWIATA.
[F.l.]: (Tak jak) siedzący w sali (Ja ją widziałem) – tak (samo) obojętny (jest)
jeden, Mnie odkryto – tak kończy (działanie) druga. Nawet jeśli zaistnieje pomiędzy
nimi kontakt (to) nie ma stymulacji (impulsu) dla stwarzania świata.
[67]. PO OSIĄGNIęCIU SŁUSZNEJ [WŁAŚCIWEJ] WIEDZY, KIEDY CNOTA I [ORAZ] INNE
PRZESTAJĄ BYć [USTAJĄ] PRZYCZYNAMI, [WIEDZĄCY] WSPÓŁPRZEBYWA [RAZEM] Z POSIADANYM
[PRZEZEŃ] CIAŁEM NA MOCY SANSKAR, PODOBNIE DO OBRACAJĄCEGO SIę KOŁA.
[F.l.]: Po osiągnięciu słusznej (właściwej) wiedzy, kiedy cnota i (oraz) inne
przestają być (ustają) przyczynami, (wiedzący) współprzebywa (razem) z posiadanym
(przezeń) ciałem na mocy sanskar, podobnie do obracającego się koła.
[68]. KIEDY ODDZIELA SIę CIAŁO I CEL ZOSTAŁ OSIĄGNIęTY, ZANIKA PRADHANA, PEWNEJ I
DOKONANEJ – I TEJ I INNEJ – IZOLACJI OSIĄGA.
[F.l.]: Kiedy oddziela się ciało i cel został osiągnięty, zanika Pradhana, pewnej
i dokonanej – i tej i innej – izolacji osiąga.
[69]. TA WIEDZA DLA CELÓW PURUSHY, ŚWIęTA, KTÓRA POZNAJE BYT, POWSTAWANIE I KONIEC
[WSZYSTKICH] ISTNIEŃ, ZOSTAŁA OBJAWIONA PRZEZ NAJWYŻSZEGO Z MęDRCÓW.
[F.l.]: Ta wiedza dla celów Purushy, święta, która poznaje byt, powstawanie i
koniec (wszystkich) istnień, została objawiona przez najwyższego z mędrców.
[70]. Tę OCZYSZCZAJĄCĄ, WYŻSZĄ NAUKę MILCZĄCY PRZEKAZAŁ MIŁOSIERNIE ASURIEMU,
ASURI NATOMIAST – PAŃCZASHIKCHY, A TEN [JĄ] ROZPRZESTRZENIŁ.
[F.l.] Tę oczyszczającą, wyższą naukę milczący przekazał miłosiernie Asuriemu,
Asuri natomiast – Pańczashikhy, a ten (ją) rozprzestrzenił.
[71]. I ONA, PRZESZEDŁSZY PRZEZ NIEPRZERWANY SZEREG UCZNIÓW, ZOSTAŁA UJęTA
WIERSZAMI SZLACHETNIE MYŚLĄCEGO IŚWARAKRISHNY PO WNIKLIWYM STUDIOWANIU DOKTRYNY.
[F.l.]: I ona, przeszedłszy przez nieprzerwany szereg uczniów, została ujęta
wierszami szlachetnie myślącego Iśwarakrishny po wnikliwym studiowaniu doktryny.
[72]. ZAPRAWDę TE PRZEDMIOTY, KTÓRE [ZAWARTE SĄ] W SIEDEMDZIESIęCIU WIERSZACH, ONE
RÓWNIEŻ – [SĄ] [PRZEDMIOTAMI] CAŁEJ SCHASCHTITANTRY [SZASZTITANTRY], ZA WYJĄTKIEM
ILUSTRUJĄCYCH HISTORII ORAZ POLEMIKI.
[F.l.]: Zaprawdę te przedmioty, które (zawarte są) w siedemdziesięciu wierszach,
one również – (są) (przedmiotami) całej Schaschtitantry (Szasztitantry), za wyjątkiem
ilustrujących historii oraz polemiki.
Biblioteka Wiedzy Potrójnej * Szkoła Jogi Klasycznej
Ramanadom * Polska
3 września 2000r.