1. Księżyc sygnifikuje różnorakie sprawy ziemskie i cielesne, w
zależności od tego, czy i jak są one w stanie realnie ponieść skutki K.
przyrastającego i malejącego. (Ptolemeusz)
2. Wszyscy urodzeni za dnia otrzymują swoje siły od Słońca, gdy jest ono
dobrze skonfigurowane przez inne planety. Urodzeni w nocy otrzymują swoje siły witalne
od K., gdy otrzymuje on pomyślne aspekty planet. (Hermes)
3. K. dzięki swojemu szybkiemu tranzytowi (przez ekliptykę), przekazuje nam
sukcesywnie efekty planetarne i aspektualne, które otrzymuje (na swojej drodze).
(Manillius)
4. Dla Boskości, która przejawia się w czasie, Słońce jest jego duszą, K.
jest jego inteligencją. (Vahara Mihira)
5. Gwiazdy Stałe i K. wywierają ogromna moc na ludzkie ciało, lecz nade
wszystko jest to K. (Arystoteles)
6. Słońce powiększa renomę właściciela horoskopu poprzez dary, moc i
zaszczyty; K. czyni to poprzez dobry los i tworząc pomyślne okoliczności. (Galien)
7. K. jest Światłem wskazującym. Jego działanie jest szybkie. Wnioski
prognostyczne należy wyciągać z pozycji K. wobec znaków Zodiaku i z jego relacji wobec
planet (tradycja grecka).
8. K. jest Światłem najbliższym Ziemi i dlatego wywiera wpływ widoczny
(wyraźny) na wszystkie sprawy i rzeczy ziemskie. (Ptolemeusz)
9. K. wywiera największy wpływ na świat podniebny wtedy, gdy znajduje się w
opozycji do Słońca., gdy jego tarcza jest całkowicie oświetlona; a także gdy znajduje
się w koniunkcji ze Słońcem.
10. K. przyrastający powoduje przyrastanie wszystkich spraw i rzeczy, zarówno
dobrych, jak maleficznych. K. ubywający umniejsza wszystko, zarówno dobre jak i złe.
(Scroffa)
11. K. wywiera największy wpływ, gdy zajmuje opozycję do Słońca.; kiedy
jego dysk jest całkowicie oświetlony działa jakby posiadał wspaniałą naturę
Słońca, poprzez odbicie. Należy zwrócić uwagę na to, że K., tak jak Wenus, jest
silniejszy, gdy znajduje się pod horyzontem, a nie nad horyzontem. (Fludd).
12. Konfiguracja K. z planetami tworzy zasadnicze motywy aktywności fizycznej
i moralnej. Jeśli planety są silne, to wpływ K. staje się wyjątkowo znaczący.
Przeciwnie, jeśli planety są osłabione, to wpływ K. staje się osłabiony i nie
przynosi profitu. (Ptolemeusz).
13. Dla większości ludzi, zwłaszcza ludzi prymitywnych, przybywanie i
ubywanie K. wywiera niewątpliwie decydujący wpływ na okoliczności i wydarzenia ich
życia. (Albumassar)
14. Czwartego dnia przed nowiem K. i podczas 4-tej doby po nowiu K. należy
powstrzymywać się od znaczącego działania, gdyż jest to czas, gdy duszę napełnia
smutek i żałość. Mówią, że tego dnia Furie przechadzają się poszukując zemsty i
sposobu, aby wyładować swój gniew. (Hezjod)
15. Od 4 do 7 doby po nowiu to czas sakralny. Od 8 do 9 doby to dni
szczęśliwe, jak również od 11 do 12 doby. 12 doba jest nawet szczęśliwsza od
poprzedniej. Należy dokonywać zasiewów w 13 dobie księżycowej. Doba 20. jest
szczęśliwa. (Hezjod)
16. Wpływ K. w natywniku jest wzmocniony, jeśli urodzenie nastąpiło w nocy.
Wpływ ten jest zmniejszony, jeśli Słońce już wzeszło lub wschodzi. (Vahara Mihra)
17. Narody germańskie twierdza, że Nowy K. i Pełny K. to czas przychylny do
załatwiania spraw publicznych i wówczas można zwracać się z prośbami do bogów
(Tacyt).
18. Jesteśmy w stanie zrozumieć sprawy wyższe tylko za pośrednictwem K.
Dlatego też, jeśli chcemy korzystać z mocy jakiejś gwiazdy lub planety, to powinniśmy
wybierać kamienie i zioła takie i wówczas, gdy K. przyjaźnie na nie spogląda
(Cornelius Agrippa).
19. Grecy nie zakładali miast, nie rozpoczynali budowania, nie przystępowali
do walki, nie zawierali związków, dopóki nie poradzili się wyroczni, która
szczególnie wyróżniała relację K. i Słońca (Lukian).
20. W I kwadrze K. jest ciepły i wilgotny, w II – ciepły i suchy, w III –
zimny i suchy, w IV – zimny i wilgotny (Arnaud de Villeneuve).
21. Zwracajcie uwagę na położenie K., gdy zasięgacie rady astrologa lub
udzielacie rady jako astrolog; jak również, gdy rozpatrujecie sprawy Nieba i Ziemi. (LZ)
22. Poprzez profekcję K. poznaje się sprawy, które poruszają serce, ciało
i umysł, zarówno żale i radości, sukcesy i porażki, (Ptolemeusz)
23. Znak, w którym K. posadowiony jest w natywniku jest znakiem ASC w momencie
poczęcia. Znak, w którym K. jest posadowiony w momencie wspomnianego poczęcia, a
jeszcze bardziej znak będący w opozycji do tegoż, będą znakiem ASC w natywniku.
(Ptolemeusz)
24. Węzeł wstępujący (Głowa Smoka) jest beneficzny razem z planetami
beneficznymi (Jowisz, Wenus) i maleficzny z planetami maleficznymi (Mars, Saturn).
Wzmacnia on dobre i maleficzne wplywy Nieba (Robert Fludd).
25. Węzeł zstępujący (Ogon Smoka) ma naturę przeciwną (por. p. 24.): jest
maleficzny z Wenus i Jowiszem, ponieważ umniejsza dobre wpływy; jest beneficzny z
Saturnem i Marsem, ponieważ umniejsza ich wpływy (Robert Fludd).
26. Podobnie jak planety, Węzły maja swoje wywyższenie: WW w 3 stop.
Bliźniąt, WZ w 3 stop. Strzelca. Upadek WW jest w 3 stop. Strzelca, upadek WZ w 3 stop.
Bliźniąt (Robert Fludd)
27. Słońce i K. zarządzają każdą z dwóch połówek Znaku. W znakach
nieparzystych pierwsza połowa jest pod władztwem S., druga pod władztwem K. W znakach
parzystych pierwsza połowa jest K., druga Słońca (Vahara Mihira).
28. Słońce włada Wschodem, K. włada Zachodem. (Vahara Mihira)
29. K., Słońce i Jowisz władają wywierają przemożny wpływ na dobro i
spokój duszy. Merkury i Wenus władają emocjami i namiętnościami. Saturn i Mars
władają ciemną stroną żywota i smutkiem. (Vahara Mihira)
30. K. sygnifikuje aspekt macierzysty właściciela horoskopu. Na planie
fizycznym przejawia się jako kontrakt pomiędzy Ziemią a właścicielem horoskopu. W
kontrakcie tym pozycja K. oznacza zobowiązania, jakie Ziemia bierze na siebie w relacjach
z właścicielem horoskopu, a także na sposób i tryb realizacji tych zobowiązań.
Dlatego wszelkie zażalenia i pretensje ze strony właściciela horoskopu odnośnie
warunków ziemskiego bytowania należy rozpatrywać, biorąc pod uwagę poz. K., jego
relację do Zodiaku, Słońca, planet i Gwiazd, a także jego posadowienie w natywniku.
Zgodnie z kontraktem, Ziemia dostarczać będzie WłH odpowiednich sytuacji,
dóbr i trosk. Pamiętać przy tym należy, że K. sygnifikuje znaczące postaci
żeńskiego aspektu rzeczywistości, a więc macierz-matkę, ojczyznę, żonę ( w
horoskopie mężczyzny), matkę dzieci. Wynikają stąd implikacje filozoficzne i
psychiczne, gdyż należy odpowiedzieć na pytanie: kogo sygnifikuje K. w horoskopie
kobiety? Przede wszystkim, istotną więź z Ziemią i sposób realizacji tej
więzi. Następnie rodzinę, którą kobieta tworzy w komunikacji ze Słońcem
i/lub innym sygnifikatorem. W rodzinie kobieta jest skarbem tego domu (I-Ching).
Następnie wpływ, jaki wywiera kobieta (poprzez swój K.) na
społeczność rodzinną.
K. w horoskopie mężczyzny oznacza też rodzaj i tryb obowiązków wobec
Ziemi, kobiety i rodziny.
Aspekty Słońca i K. w horoskopie mężczyzny oraz aspekty K. i Słońca w
horoskopie kobiety decydują o ustawieniu Świateł na ziemskiej scenie żywota
właściciela horoskopu. Wzajemne aspekty w horoskopie porównawczym decydują o treści,
sposobie i trybie realizacji związku. (LZ)